poniedziałek, 3 listopada 2025 10:47, aktualizacja 6 godzin temu

Prezydent Miszalski o S7: "Nigdy nie było i nigdy nie będzie mojej zgody". Co dalej?

Prezydent Miszalski o S7: "Nigdy nie było i nigdy nie będzie mojej zgody". Co dalej?

W poniedziałek 3 listopada Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zaprezentowała sześć korytarzy nowej drogi ekspresowej S7 na odcinku Kraków–Myślenice. Z obecnych planów nie jest zadowolony prezydent Aleksander Miszalski, który powołał w tym celu nowy zespół.

Po wielu miesiącach oczekiwań i przekładania terminu Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Krakowie wreszcie zaprezentowała szczegóły dotyczące planowanej drogi ekspresowej S7 na odcinku Kraków–Myślenice. Podczas konferencji prasowej w poniedziałek, 3 listopada, drogowcy po raz pierwszy publicznie przedstawili sześć możliwych korytarzy przebiegu nowej trasy.

  • Zobacz też:
Sześć wariantów S7 z Krakowa do Myślenic. GDDKiA odkrywa karty
3 listopada GDDKiA zaprezentowała sześć korytarzy nowej drogi ekspresowej S7 na odcinku Kraków–Myślenice.

To właśnie ten fragment popularnej „Zakopianki” od lat budzi największe emocje – zarówno wśród kierowców, jak i mieszkańców podkrakowskich gmin. Nowa droga ma rozładować korki i poprawić bezpieczeństwo, ale jej przebieg wciąż budzi kontrowersje.

Sześć korytarzy między autostradą a Myślenicami

Jak poinformowała GDDKiA, do dalszych analiz zakwalifikowano sześć wariantów trasy. Wszystkie rozpoczynają się na autostradzie A4, w rejonie jednego z następujących węzłów: Kraków Łagiewniki, Kraków Wieliczka, projektowany Kraków Tuchowska lub Kraków Bieżanów.

Każdy z korytarzy kończy się w tym samym miejscu – na istniejącej już drodze ekspresowej S7 za Myślenicami. Różnią się jednak długością, liczbą planowanych tuneli oraz gminami, przez które mają przebiegać.

Kolejny etap – analizy i konsultacje społeczne

Przedstawiciele GDDKiA podkreślają, że zaprezentowane warianty to jedynie propozycje do dalszych badań i konsultacji. Teraz przed projektantami i urzędnikami etap szczegółowych analiz środowiskowych, technicznych i społecznych, które mają pomóc w wyborze najkorzystniejszego przebiegu drogi.

To pierwsze tak konkretne informacje o inwestycji, która ma ogromne znaczenie dla całego regionu. Ostateczne decyzje w sprawie przebiegu trasy mają zostać podjęte po zakończeniu konsultacji i opracowaniu raportu środowiskowego.

"Nigdy nie było i nigdy nie będzie mojej zgody na S7 przez południe Krakowa!"

Swoje niezadowolenie na przedstawione warianty przedstawił prezydent Miasta Krakowa Aleksander Miszalski.

— Nigdy nie było i nigdy nie będzie mojej zgody na S7 przez południe Krakowa! Od lat stałem i zamierzam dalej stać po stronie mieszkańców w walce o ich przestrzeń, spokój i domy. Jako poseł byłem rzecznikiem spraw mieszkańców południowych dzielnic - jako prezydent jestem nim nadal. W trakcie wielu spotkań również w Ministerstwie Infrastruktury jasno mówiłem Waszym głosem: S7 nie może przebiegać przez Kraków!

— przekazał włodarz stolicy Małopolski.

Prezydent Krakowa odniósł się do zaprezentowanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad planów dotyczących przebiegu trasy ekspresowej S7 przez teren miasta. W jego ocenie proponowany wariant inwestycji jest niekorzystny zarówno z punktu widzenia mieszkańców, jak i lokalnego systemu transportowego.

— Niestety, wszystkie apele i protesty mieszkańców Krakowa zostały dzisiaj przez GDDKiA wyrzucone do kosza. To nie tylko ignorowanie tysięcy mieszkańców. To również ignorowanie przesłanek transportowych, które jasno wskazują, że z transportowego i ekonomicznego punktu widzenia trasa ekspresowa S7 idąca przez Kraków to absurd.

— napisał prezydent.

Jak podkreślił, w najbliższych latach planowana jest modernizacja systemu transportowego w południowej części miasta oraz budowa linii kolejowej do Myślenic, co ma stanowić alternatywę dla ruchu drogowego.

Nowy zespół w Urzędzie Miasta

Prezydent zapowiedział, że nie poprze przedstawionych przez GDDKiA planów i poinformował o powołaniu specjalnego zespołu w Urzędzie Miasta Krakowa. Na jego czele stanie Piotr Szymański, nowy dyrektor Wydziału Gospodarki Komunalnej i Infrastruktury. Zespół ma prowadzić rozmowy z GDDKiA w celu wypracowania rozwiązań korzystnych dla mieszkańców.

Nigdy nie było i nigdy nie będzie mojej zgody na S7 przez południe Krakowa! Od lat stałem i zamierzam dalej stać po...

Opublikowany przez Aleksandra Miszalskiego Poniedziałek, 3 listopada 2025

Władze miasta zachęcają również krakowian – zwłaszcza mieszkańców dzielnic Swoszowice i Bieżanów – do przesyłania swoich uwag i opinii na adres e-mail trasas7@um.krakow.pl. Zebrane głosy zostaną przekazane do GDDKiA wraz ze stanowiskiem miasta.

Fot: Mateusz Łysik / Głos24 / Aleksander Miszalski / Facebook / Screenshot

Obserwuj nas w Google News

Kraków - najnowsze informacje

Rozrywka