Możliwość kontynuowania nauki i rozwijania zainteresowań jest dla uczniów ważnym elementem procesu zdrowienia. Od 1 września tę misję będzie realizować nowa, powstała z inicjatywy miasta szkoła przy Szpitalu Klinicznym im. dr. J. Babińskiego SP ZOZ w Krakowie.
Szkoła przyszpitalna zapewnia ciągłość nauki dzieciom i młodzieży, którzy z uwagi na problemy zdrowotne nie mogą uczęszczać wraz z rówieśnikami do klas ogólnodostępnych.
Zespół Szkół Specjalnych nr 2 będzie działał przy Wojewódzkim Specjalistycznym Szpitalu Dziecięcym im. Św. Ludwika oraz Klinice Psychiatrii Dzieci i Młodzieży Szpitala Uniwersyteckiego.
Ze względu na zwiększającą się liczbę dzieci i młodzieży z zaburzeniami psychicznymi, które wymagają hospitalizacji, zdecydowano o przeniesieniu go do nowej lokalizacji – na teren zabytkowego zespołu szpitalno-parkowego w Krakowie-Kobierzynie.
Już od 1 września będą tam prowadzone zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze dla dzieci i młodzieży przewlekle chorych, w tym z zaburzeniami psychicznymi – w trzech oddziałach szkoły podstawowej i sześciu oddziałach liceum ogólnokształcącego. Utworzono też niewielki hostel dla osób powyżej 16. roku życia, które potrzebują okresowego odizolowania od rodziny.
– Wyzwania związane z zapewnieniem odpowiedniej opieki dzieciom i młodzieży potrzebującym specjalistycznego wsparcia w zakresie zdrowia psychicznego są coraz większe. Wynikają z różnych czynników: zarówno z trudności okresu dorastania, problemów rodzinnych, ale też z wpływu niedawnej pandemii COVID-19 oraz aktualnej sytuacji geopolitycznej. Dlatego od wielu lat realizujemy liczne działania, dzięki którym uczniowie otrzymują dodatkowe, tak bardzo im potrzebne wsparcie. Kolejnym z nich jest stworzenie szkoły przy Szpitalu Klinicznym im. dr. Józefa Babińskiego. Jej pracownikami są wysokiej klasy specjaliści, pedagodzy z dodatkowymi kwalifikacjami w zakresie psychologii, psychoterapii i socjoterapii – mówiła, Anna Korfel-Jasińska, zastępca prezydenta Krakowa ds. edukacji, sportu i turystyki.
– Podstawową zasadą terapii dzieci i młodzieży z problemami psychicznymi jest kompleksowość działań. – W tym przypadku tak ważne pozostają diagnoza psychologiczna i lekarska oraz wielokierunkowy proces leczenia i rehabilitacji. W ich trakcie specjaliści uwzględniają kontekst społeczny i rodzinny dziecka. Stąd nieodzownym elementem terapii jest możliwość nauki w czasie leczenia szpitalnego, które niejednokrotnie trwa miesiącami – zaznaczała wiceprezydent Krakowa.