poniedziałek, 18 lipca 2022 08:14

Suplementacja latem - z których witamin nie należy rezygnować nawet w wakacje?

Autor kal
Suplementacja latem - z których witamin nie należy rezygnować nawet w wakacje?

Okres wakacji to przede wszystkim okres wypoczynku i relaksu. Jednak i w tym czasie nie należy zapominać o zrównoważonej diecie oraz dostarczaniu organizmowi składników odżywczych i niezbędnych witamin. O odporność trzeba dbać przez cały rok - także podczas urlopu. Zatem, z których witamin nie należy rezygnować nawet w wakacje? Co warto suplementować?

Suplementacja latem - czy konieczne jest przyjmowanie witaminy D3?

W miesiącach od października do kwietnia specjaliści zalecają przyjmowanie witaminy D3 wszystkim, bez względu na płeć, wiek czy stan zdrowia. W okresie letnim za sprawą silnego promieniowania UV witamina ta wytwarza się w sposób naturalny. Zatem osoby młode oraz zdrowe w czasie od maja do września nie wymagają dodatkowej suplementacji.

Witamina D3 wytwarza się w skórze wyniku reakcji zachodzących pod wpływem promieniowania słonecznego. Jednak posmarowanie skóry krem z filtrem SPF hamuje ten proces, w skutek czego synteza nie przebiega prawidłowo. Zatem suplementację witaminy D3 zaleca się wszystkim osobom korzystającym z takich preparatów ochronnych.

Całoroczne przyjmowanie witaminy D3 zaleca się także seniorom. Wynika to przede wszystkim z faktu, iż wraz z wiekiem zmniejsza się zdolność wchłaniania witaminy D z przewodu pokarmowego. Ponadto następuje stopniowy spadek prowitaminy D3 w skórze, co może prowadzić do niedoborów, a w konsekwencji osteoporozy.

Zwiększone zapotrzebowanie na witaminę D3 obserwuje się także u osób otyłych. Również kobietom w ciąży zaleca się jej suplementację w okresie letnim. Podobnie jak dzieciom, które w okresie dorastania są w trakcie intensywnego rozwoju układu kostnego.

Multiwitaminy, czyli wszystko w jednym

W okresie letnim warto pamiętać także o innych istotnych witaminach. Mowa tu przede wszystkim o witaminie C oraz E. Pełnią one bowiem funkcję przeciwutleniaczy i hamują działanie wolnych rodników. Dzięki temu wpływają na odporność organizmu oraz poprawiają kondycję włosów oraz skóry, które są szczególnie narażone na działanie czynników zewnętrznych takich jak: wiatr czy promieniowanie UV.

Dobrą opcję może stanowić zatem stosowanie multiwitamin. Stanowią one skoncentrowane źródło niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu witamin. Dodatkowo ograniczają one ilość spożywanych preparatów do minimum oraz są łatwo dostępne w różnych formach. Przykładowo apteka internetowa - wapteka.pl oferuje szeroki wybór witamin przeznaczonych do codziennej suplementacji dla dzieci, dorosłych oraz seniorów.

Suplementacja w wakacje - zadbaj o prawidłową mikroflorę jelitową!

Właściwa flora jelitowa jest niezmiernie ważna dla prawidłowego funkcjonowania układu odpornościowego. Warto zatem zadbać o stan naturalnego mikrobiomu i regularnie przyjmować probiotyki. Ponadto dobrze jest wzbogacić dietę o produkty zawierające bakterie probiotyczne i kwas mlekowy. Zalicza się do nich przede wszystkim: jogurty, kefiry oraz kiszonki.

Suplementacja latem - elektrolity

W trakcie lata nasz organizm traci więcej wody. Dzieje się tak szczególnie podczas upalnych dni. Na skutek zwiększonego pocenia się, następuje także utrata elektrolitów, które warto uzupełniać. W okresie wakacyjnym dobrze jest zatem suplementować minerały takie jak: magnez, sód, potas oraz wapń.

Wakacje to czas wolny jednak nie dotyczy to dbania o zdrowie oraz o dobrą kondycję organizmu. Warto więc pamiętać o przyjmowaniu odpowiednich witamin i minerałów, a w razie konieczności lub wątpliwości dotyczących danego preparatu skonsultować się z lekarzem.

Zdrowie i Uroda

Zdrowie i Uroda - najnowsze informacje