GDDKiA szuka kolejnego wykonawcy, który dokończy projektowanie i budowę drogi ekspresowej S7 na odcinku węzeł Widoma (bez węzła) – Kraków (z włączeniem do węzła Kraków Nowa Huta).
Inwestor, którym jest GDDKiA wysłał do Dziennika Urzędowego UE ogłoszenie o ogłoszeniu przetargu, który wyłoni nowego wykonawcę trasy na północy Krakowa. Jego zadaniem będzie m.in.:
- kontynuacja projektowania dwujezdniowej drogi ekspresowej, wraz z obiektami inżynierskimi i infrastrukturą towarzyszącą. W przypadku wprowadzenia innych rozwiązań projektowych niż te, które zaproponował poprzedni wykonawca, jego następca będzie zobowiązany do uzyskania wymaganych prawem uzgodnień i pozwoleń,
- budowa drogi ekspresowej o długości ok. 18,3 km, czterech węzłów drogowych, obiektów inżynierskich, dróg dojazdowych i technologicznych, murów oporowych, przejazdów awaryjnych oraz wjazdów awaryjnych na drogę ekspresową.
- przebudowa istniejących obiektów inżynierskich, sieci dróg (zjazdów, ulic), infrastruktury tramwajowej i kolejowej, sieci i urządzeń melioracyjnych.
- budowa i przebudowa chodników dla pieszych, ścieżek rowerowych, oświetlenia ulicznego, infrastruktury technicznej.
Przewidziana jest również budowę urządzeń ochrony środowiska, w tym między innymi: pasów zieleni izolacyjnej, ekranów akustycznych i przeciwolśnieniowych, przepustów i przejść ekologicznych wraz z systemem ochronno-naprowadzającym i odprowadzającym wody opadowe.
Kiedy zostanie wybudowana trasa Widoma (bez węzła) – Kraków
Wszystkie prace mają być wykonane w terminie nie dłuższym niż 31 miesięcy od daty zawarcia umowy. Do czasu realizacji robót nie będą wliczane okresy zimowe (od 16 grudnia do 15 marca). Do czasu objętego projektowaniem okresy zimowe zostaną wliczone. Minimalny termin realizacji, który mogą zaproponować wykonawcy biorący udział w tym przetargu wynosi 28 miesięcy od daty zawarcia umowy, wraz z uzyskaniem decyzji pozwalającej na użytkowanie.
Warto dodać, że poprzedni wykonawca tego odcinka S7 nie wywiązał się z umowy i 4 grudnia 2020 r GDDKiA odstąpiła od umowy z włoską firmą Webuild (poprzednia nazwa Salini) w związku z brakiem należytego wykonywania robót i pozytywnej reakcji na wezwania do poprawy oraz powstałą zwłoką w realizacji prac na odcinku S7 Widoma – Kraków.
Przypominamy, że 20 lipca 2020 r. została wydana zgoda na realizację inwestycji drogowej (ZRID) przez Wojewodę Małopolskiego i tydzień później GDDKiA przekazała wykonawcy plac budowy. W związku z tym, że przez następne ponad dwa miesiące prowadzono wyłącznie roboty przygotowawcze i to w niezadawalającym zakresie 5 października 2020 r. inżynier kontraktu, z ramienia firmy nadzorującej prace wezwał wykonawcę, firmę Webuild (dawniej Salini), do poprawy. Nadzór stwierdził, że wykonawca nie wykonuje lub nienależycie wykonuje zdania objęte umową. 8 października 2020 r. Oddział GDDKiA w Krakowie wezwał wykonawcę do należytego wykonywania obowiązków i usunięcia w ciągu 30 dni od doręczenia pisma, wszystkich zaistniałych nieprawidłowości, podkreślając, że dalsza zwłoka w realizacji robót spowoduje niedotrzymanie terminu na ukończenie prac, określonego w umowie.
Od przekazania placu budowy do grudnia 2020 r. na odcinku od Widomej do węzła Kraków Nowa Huta wykonawca nie przedstawił harmonogramu, który zapewnił by realizację robót w terminie i prowadził wyłącznie prace przygotowawcze. Wycięto ok. 90 % drzew, częściowo odhumusowano obszar pod drogi dojazdowe i również częściowo wykonano dojazdy do terenu budowy. Nie rozpoczęto żadnych prac drogowych ani mostowych na trasie głównej. Pomimo wezwań do poprawy wykonawca nie zmobilizował ani niezbędnej ilości pracowników, ani potrzebnego sprzętu. Dalsze kontynuowanie prac w takim tempie nie pozwoliłoby na wykonanie inwestycji w terminie określonym w umowie, stąd też decyzja o jej rozwiązaniu.
Zgodnie z wcześniejszymi zapewnieniami GDDKiA niezwłocznie po zinwentaryzowaniu wykonanych robót i przygotowaniu materiałów przetargowych wysłała ogłoszenie do Dziennika Urzędowego UE 23 grudnia 2020 r.