Zarząd Dróg Miasta Krakowa zakończył proces przetargowy dotyczący generalnego remontu mostu Grunwaldzkiego. Po wyborze najkorzystniejszej oferty i braku odwołań ze strony konkurencyjnych firm podpisanie umowy z wykonawcą stało się formalnością.
Modernizacją przeprawy zajmie się konsorcjum firm ZUE S.A. oraz Intop Tarnobrzeg. Wartość kontraktu to 15,5 mln zł. Remont mostu obejmie szeroki zakres działań konstrukcyjnych i infrastrukturalnych, które mają na celu wydłużenie żywotności obiektu o kolejne 15 lat. Planowane prace to m.in.:
- remont konstrukcji nośnej mostu
- modernizacja podpór, łożysk i układu sprężenia
- wymiana nawierzchni, balustrad i krawężników
- przebudowa systemu odwodnienia i dylatacji
- remont schodów oraz ścian oporowych
- kompleksowa przebudowa torowiska i sieci trakcyjnej
- wymiana masztów oświetleniowych i barier energochłonnych
Most zamknięty na kilka miesięcy
Rozpoczęcie robót planowane jest na 10 maja. Most zostanie całkowicie zamknięty dla ruchu samochodowego i tramwajowego, choć piesi i rowerzyści będą mogli korzystać z północnej kładki przez cały czas trwania inwestycji.
Choć cały remont ma potrwać 10 miesięcy, wykonawca zobowiązał się do skrócenia najtrudniejszego etapu – całkowitego zamknięcia – do 7 miesięcy w przypadku ruchu samochodowego i do 5,5 miesiąca dla komunikacji tramwajowej.
Zmiany w komunikacji miejskiej
Remont wiąże się z istotnymi przekształceniami w organizacji transportu zbiorowego. Najważniejsze z nich to:
- utworzenie tymczasowego przystanku tramwajowego przy ul. Monte Cassino (w pobliżu ICE Kraków), gdzie kończyć będą bieg tramwaje dwukierunkowe jadące od ul. Kapelanka
- przekierowanie tramwajów z ul. Dietla na ul. Krakowską
- wprowadzenie nowej opcji zawracania dla pojazdów na ul. Dietla, tuż przed mostem
- zmiany tras tramwajów i autobusów, które zostaną poprowadzone ul. Kalwaryjską i Limanowskiego w kierunku ul. Krakowskiej i Starowiślnej
Objazdy i nowa organizacja ruchu drogowego
Aby zminimalizować utrudnienia dla kierowców, wyznaczono alternatywne trasy przejazdu. Główna trasa objazdowa prowadzi tzw. drugą obwodnicą miasta: ulicami Powstańców Śląskich i Powstańców Wielkopolskich. Dodatkowe zmiany w organizacji ruchu:
- przeprogramowanie sygnalizacji świetlnej na kluczowych skrzyżowaniach – m.in. przy rondzie Grunwaldzkim, rondzie Matecznego i w rejonie przystanku „Korona”
- czasowe wyłączenie świateł na skrzyżowaniu ulic Stradomskiej, Dietla i Krakowskiej
- wytyczenie nowej trasy objazdowej dla pojazdów wjeżdżających do miasta od strony północnej (al. 29 Listopada → ul. Wita Stwosza → ul. Lubomirskiego → rondo Mogilskie → rondo Grzegórzeckie)
Dlaczego remont jest konieczny?
Most Grunwaldzki powstał z myślą o kilkudziesięcioletniej eksploatacji – ten okres właśnie dobiega końca. Szczegółowa ekspertyza techniczna zlecona przez ZDMK wykazała, że obiekt wymaga kompleksowej modernizacji.
Dzięki planowanemu remontowi i zastosowaniu ograniczeń obciążenia, most będzie mógł bezpiecznie funkcjonować jeszcze przez około 15 lat, dając miastu czas na przygotowanie nowej przeprawy przez Wisłę.
Fot: Zuzanna Gietner / Głos24