poniedziałek, 18 maja 2020 07:56

W Skawinie trwają prace nad Szybką Koleją Aglomeracyjną. Oto efekty!

Autor Głos 24
W Skawinie trwają prace nad Szybką Koleją Aglomeracyjną. Oto efekty!

Pandemia trwa. Trwają też prace nad uruchomieniem Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej w Skawinie. Zakończył się remont zabytkowego dworca, powstają parkingi P&R, sieć ciągów pieszo-rowerowych, przejścia podziemne, nowe przystanki i kładka.

Skawina szykuje się do uruchomienia Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej. Pociąg ma stać się dla mieszkańców gminy szybkim “tramwajem” do i z Krakowa, Wieliczki oraz innych najczęściej wybieranych miejscowości. Kolej omija korki, jest wygodniejsza oraz bardziej ekologiczna. By zachęcić mieszkańców do wybrania pociągu zamiast samochodu, urzędnicy zadbali o to, by stworzyć dogodne warunki dla pasażerów kolei.

Przemyślany i nowoczesny dworzec

Zakończył się remont zabytkowego dworca PKP w mieście Skawina. Budynek został gruntownie odnowiony zarówno na zewnątrz jak i w środku. Jeszcze kilka lat temu dworzec był ruiną, teraz zyskał drugie życie. Nie jest on jedynie poczekalnią dla pasażerów, będzie pełnił także ważną rolę kulturalną i społeczną. Pojawi się tutaj nowa siedziba Miejskiej Biblioteki Publicznej, czytelnia, kawiarnia oraz punkt informacji pasażerskiej. Obok dworca powstało Skawińskie Centrum Komunikacyjne, gdzie znajduje się pętla autobusowa, wiata dla 60 rowerów oraz parking P&R dla 500 pojazdów. Otwarcie dworca miało nastąpić w maju, jednak z powodu pandemii przełożono je na okres wakacji.

Dworzec w Skawinie

W bliskim otoczeniu dworca powstają dwa przejścia podziemne, które są tworzone przy bliskiej współpracy z PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Oba tunele połączą ten główny punkt przesiadkowy z okolicznymi dużymi zakładami pracy oraz często uczęszczanymi przez mieszkańców drogami. Przejścia podziemne powstaną jeszcze w tym roku. Oba tunele zostaną połączone z 7-kilometrową siecią ciągów pieszo-rowerowych, które umożliwią swobodne i wygodne przemieszczanie ekologicznymi środkami transportu. Budowa ścieżek w mieście Skawina dobiega już końca, w Radziszowie zakończy się jeszcze w tym roku.

Budowa kładki

Nad torami kolejowymi powstanie kładka łącząca os. Rzepnik z ul. Jagielnia. Będzie ona wyposażona w windę dla osób niepełnosprawnych. Powstają także nowe stacje kolejowe i są przebudowywane te już istniejące. To Skawina Jagielnia, Skawina Zachodnia, Podbory Skawińskie i Radziszów Centrum. Na mocy porozumienia gminy Skawina z PKP PLK powstaną także stacje Rzozów Centrum oraz Wola Radziszowska Lipki, w ich okolicy pojawią się też nowe parkingi oraz drogi dojazdowe do nich. Nowe inwestycje zostaną dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych.

Wnętrze dworca

Celem tych wszystkich działań jest zachęcenie mieszkańców gminy Skawina do wybrania pociągu zamiast samochodu. Ciągi pieszo-rowerowe i przejścia podziemne dadzą możliwość wygodnego dojazdu do dworca rowerem, hulajnogą lub dojścia do niego na własnych nogach. Dodatkowe parkingi rozwiążą problem pozostawienia swoich pojazdów swoich pojazdów przed dalszą podróżą, a nowe stacje kolejowe skrócą czas podróży na peron.

Źródło: UMiG Skawina

Małopolska - najnowsze informacje