piątek, 27 sierpnia 2021 12:39

Wypalenie zawodowe w pracy opiekunki osób starszych - jak sobie z nim radzić?

Autor Artykuł sponsorowany
Wypalenie zawodowe w pracy opiekunki osób starszych - jak sobie z nim radzić?

Praca opiekunki osób starszych wiąże się z czerpaniem radości z pomocy drugiemu człowiekowi, ale także generuje dużo sytuacji stresowych. Osoby, które od lat opiekują się seniorami, pod wpływem intensywnego wykonywania tych samych obowiązków są narażone na syndrom wypalenia zawodowego. Przeczytaj czym objawia się ten stan oraz jak sobie z nim poradzić, gdy się z nim zmagasz.

Wypalenie zawodowe – kogo dotyczy?

Wypalenie zawodowe nie dotyczy wyłącznie opiekunek osób starszych, lecz także osób, które wykonują powtarzalne i monotonne obowiązki w innym zawodzie. Wiele Polek podjęło się pracy w Niemczech jako opiekunka osób starszych, a popularność tego zajęcia nie maleje. Jeżeli jesteś zainteresowana ofertami dla opiekunek osób starszych w Niemczech, zajrzyj na stronę https://laxocare.pl/oferty/, gdzie znajdziesz wiele ciekawych zgłoszeń. Nie musisz od razu obawiać się, że będziesz zmagać się z wypaleniem zawodowym, ponieważ doskwiera ono przeważnie opiekunkom z długim stażem, które zajmowały się wieloma seniorami. Zależy to również od cech charakteru opiekunki osób starszych oraz jej reakcją na stres i pracę pod presją. Ta szlachetna profesja bez odpowiedniego podejścia i zadbania o siebie może stać się demotywująca, a nawet destrukcyjna.

Oznaki wypalenia zawodowego w pracy opiekunki osób starszych

Relacje z drugim człowiekiem w pracy z osobami starszymi często wywołują silne emocje. Pozytywne uczucia, wzajemny szacunek pozwoli osiągnąć niepowtarzalne więzi z seniorem, jednak zdarza się, że po dłuższym czasie spędzonym z tą samą osobą zaczynamy czuć się niekomfortowo. Pierwszymi symptomami wypalenia zawodowego, które może zaobserwować opiekunka osób starszych jest całkowity brak cierpliwości oraz nieskrywana irytacja względem seniora. Natłok myśli i stres, który zawładnął organizmem może skutkować brakiem koncentracji oraz bezsennością. Wypalenie zawodowe może mieć różne etapy, które rozpoczyna wyczerpanie psychiczne oraz fizyczne. Ważne jest, aby jak najwcześniej rozpoznać oznaki wypalenia zawodowego i pracować nad poprawą stanu zdrowia psychicznego. Długotrwałe wyczerpanie emocjonalne może prowadzić do depresji.

Jak radzić sobie z wypaleniem zawodowym?

Oferty pracy w Niemczech dla opiekunek osób starszych zazwyczaj trwają kilka tygodni. Taki system pozwala nabrać dystansu oraz odpocząć między jednym zleceniem a kolejnym. W pewnym stopniu zapobiega to wypaleniu zawodowemu, ponieważ opiekunka może w tym czasie zmienić otoczenie, spotkać się ze swoimi bliskimi lub zasięgnąć porady specjalisty. Należy także pamiętać o wykorzystywaniu dni wolnych od pracy z seniorem. Poznaj także inne sposoby na walkę ze stresem.

Zadbaj o czas dla siebie

Najlepiej, jeśli od samego początku ustalisz z seniorem i jego rodziną, kiedy będziesz miała czas tylko dla siebie. Rób wtedy wyłącznie to, na co masz ochotę. Dobrze ci zrobi spacer, wyjście do kawiarni lub kina ze znajomymi. Nawet chwilowa zmiana otoczenia pozwoli ci nabrać dystansu do wielu sytuacji i odpocząć. Nie ma nic złego również w tym, gdy wolisz zostać w domu. Stwórz przytulną przestrzeń w swoim pokoju. Zrelaksuj się tak, jak lubisz, na przykład czytając książkę, rozwijając zainteresowania. Wolną chwilę możesz przeznaczyć także na zagłębienie się w swoją sferę duchową, medytując albo modląc się.

Rozmawiaj o swoich emocjach

Praca opiekunki osób starszych wiąże się z przeżywaniem wielu emocji. Seniorzy często chorują na różne dolegliwości, takie jak demencja czy zespół Alzheimera. Na różnych etapach choroby zmienia się ich samopoczucie, zdarzają się sytuacje, gdy tracą pamięć, wolniej reagują na komunikaty, a nawet bywają agresywni. Nie bój się zgłaszać zachowania seniora jego rodzinie oraz mówić o swoim samopoczuciu. Jeżeli bliscy seniora nie reagują na twoje prośby, możesz zgłosić się do agencji opiekunek lub porozmawiać z własną rodziną o trudnościach, które cię przerastają.

Dieta i aktywność fizyczna

Dobre i zdrowe jedzenie oraz sport są niezawodnym lekarstwem na wiele dolegliwości. Spontaniczna aktywność fizyczna lub poranna gimnastyka czy pływanie znacznie obniża poziom stresu i wydzielają endorfiny. Natomiast pełnowartościowe posiłki i odpowiednia ilość spożywanej wody odżywią twój organizm oraz wzmocnią odporność.

Plan dnia

Staraj się ułożyć harmonogram dnia, według którego będziesz funkcjonować. Dobrze zaplanowany dzień ułatwi ci wykonywanie obowiązków oraz da przestrzeń na odpoczynek. Dzięki temu odzyskasz kontrolę nad zadaniami, co wpłynie na twoje poczucie bezpieczeństwa.

Oznaki złego samopoczucia złagodzi rozmowa i chwila dla siebie. Jeżeli przerastają cię twoje emocje, koniecznie poinformuj o tym lekarza.

Zdrowie i Uroda

Zdrowie i Uroda - najnowsze informacje