czwartek, 10 czerwca 2021 12:02

Będzie najnowocześniejsza w Polsce. Pod Wieliczką powstaje nowa baza LPR

Autor Marzena Gitler
Będzie najnowocześniejsza w Polsce. Pod Wieliczką powstaje nowa baza LPR

Podgrzewana przesuwnica do transportu śmigłowców, stacja pali i nowoczesne zaplecze dla obsługi i ratowników. W Kokotowie pod Wieliczkę trwa budowa spełniającej najwyższe standardy bazy Lotniczego Pogotowia Ratunkowego.

- Nowa baza dla potrzeb Załóg Ratownika 6 oraz Regionu Południowego LPR, została zaprojektowana zgodnie z najwyższymi standardami obowiązującymi w tym obszarze – mówi zastępca dyrektora ds. administracyjnych Katarzyna Gawęda.

Rozkład pomieszczeń i odległości pomiędzy poszczególnymi pomieszczeniami bazy ułatwią funkcjonowanie załóg HEMS. Dzięki temu, że płyta postoju śmigłowca, stacja paliw i pomieszczenia socjalno-operacyjne są w bezpośredniej bliskości od siebie, szybciej będzie można odtworzyć gotowość do pełnienia dyżuru po wykonanej właśnie akcji ratowniczej. Lekarze i ratownicy w możliwie najkrótszym czasie uzupełnią brakujące leki i sprzęt medyczny, a piloci sprawnie zatankują śmigłowiec.  

Warto dodać, że transport śmigłowców ułatwi nowoczesna podgrzewana przesuwnica. - Nowo budowane zaplecze dla Lotniczego Pogotowia Ratunkowego spełnia najwyższe standardy funkcjonalności. Dodatkowo na terenie nowej bazy budowana jest podgrzewana przesuwnica do transportu helikopterów, która skróci czas od otrzymania zgłoszenia do wylotu helikoptera ratunkowego. To jedno z kilkunastu taki urządzeń w skali kraju. Wszystko to w trosce o zdrowie i życie mieszkańców naszego województwa  – mówił wojewoda małopolski Łukasz Kmita, który wraz z posłami Urszulą Rusecką i Rafałem Bochenkiem oraz radnymi gminy Wieliczka odwiedził plac budowy.

Przesuwnica do transportu helikopterów to urządzenie zasilane bateriami akumulatorowymi. Jest prosta w obsłudze. Może pracować całorocznie bez względu na warunki atmosferyczne. Jest także odporna na kontakt z środkami chemicznymi.

Dlaczego baza powstaje właśnie w Wieliczce?

Baza HEMS (z ang. Śmigłowcowa Służba Ratownictwa Medycznego), która obecnie mieści się w Balicach na terenie Międzynarodowego Portu Lotniczego im. Jana Pawła II w Krakowie, musiała zmienić lokalizację z powodu kolidującej z nią inwestycją prowadzoną na zlecenie Sił Zbrojnych RP. Chodziło obudowę hangaru dla samolotów CASA, modernizację wojskowej płyty postojowej oraz planowaną rozbudowę Międzynarodowego Portu Lotniczego. Dlatego też konieczne były działania służące wskazaniu nowej lokalizacji bazy LPR.

Co ciekawe, baza LPR w Balicach wybudowana została zaledwie kilka lat temu - w styczniu 2014 roku. Wraz z bazą wybudowano drogi dojazdowe, chodniki oraz stację paliwa lotniczego. Koszt budowy bazy HEMS w Krakowie wyniósł około 6 mln zł.

W pracach nad wytypowaniem miejsca na nową bazę uczestniczyli przedstawiciele Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, LPR, Małopolskiego Urzędu Wojewódzkiego w Krakowie, Starostwa Powiatowego w Wieliczce oraz Urzędu Miasta i Gminy w Wieliczce. Ostatecznie nieruchomość spełniającą wymagania znaleziono w Kokotowie na terenie gminy Wieliczka.

Pod koniec lipca 2019 roku w Starostwie Powiatowym w Wieliczce podpisano umowę dotyczącą przekazania Skarbowi Państwa nieruchomości na potrzeby nowej bazy Lotniczego Pogotowia Ratunkowego. Pisaliśmy o tym tu:

W Wieliczce powstanie nowa baza LPR
W Starostwie Powiatowym w Wieliczce podpisano umowę dotyczącą pozyskania przez Skarb Państwa nieruchomości na potrzeby nowej bazy Lotniczego Pogotowia Ratunkowego. W wydarzeniu wziął udział dyrektor generalny Małopolskiego Urzędu Wojewódzkiego w Krakowie Szymon Strzelichowski. Na mocy zawartej umow…

Optymistyczna wersja zakłada, że nowa siedziba w LPR w Kokotowie powstanie w przyszłym roku. Zaplanowano, że sfinansuje ją MON, a jej koszt oszacowano na 10 mln zł. 60% tej kwoty stanowi finansowanie ze środków rządowych.

- Lotnicze Pogotowie Ratunkowe zlokalizowane jest obecnie w podkrakowskich Balicach, lecz ze względu na rosnące potrzeby LPR konieczne było wyznaczenie nowego miejsca na ten cel - przypomniał Łukasz Kmita. - Nowoczesne lądowisko umożliwi zespołowi Śmigłowcowej Służby Ratownictwa Medycznego całodobowe działanie, zarówno w sytuacjach zagrożenia życia, jak również w ramach procedur związanych z tzw. transportem międzyszpitalnym – podkreślił.

Przy wyborze nieruchomości uwzględniano konieczność budowy nowego mostu przez rzekę Serafę. Z uwagi na wagę cystern dowożących paliwo dla śmigłowców istniejący most, przez który aktualnie prowadzi przejazd do nieruchomości, nie spełnia wymogów dotyczących nośności. Piszemy o tym tu:

Wieliczka z dofinansowaniem na budowę mostu na Serafie
Wiadomości Wieliczka. Wieliczka otrzyma wsparcie na budowę mostu na rzece Serafa w Kokotowie. Inwestycja jest konieczna z powodu wznoszenia na pobliskim terenie nowej bazy LPR.

Krakowskie LPR w czołówce kraju

W 2020 roku na pokładach śmigłowców LPR w całym kraju przetransportowano 7 865 pacjentów. Warto jednak zaznaczyć, że liczba wszystkich osób, którym lekarze i ratownicy medyczni lub pielęgniarze LPR udzielili pomocy to 8 645, w tym 1 274 dzieci.

Pomagają ofiarom wypadki komunikacyjnych (1 724 loty), osobom z udarami mózgu (1 539), osobom z nagłym zatrzymaniem krążenia (1 004), osobom z urazami po wypadku z wysokości (641).  Ponadto w katalogu powodów wezwań są m.in.: zawał mięśnia sercowego (495), oparzenie termiczne (326), potrącenie (130), ból w klatce piersiowej (243), duszność (222), napad drgawek (133) czy przygniecenie (143).

Śmigłowce HEMS w ubiegłym roku spędziły na akcjach ratunkowych 7 756 godzin, a uwzględniający loty szkolne czy techniczne było ich ponad 12 tysięcy.

W 2020 roku najwięcej misji zrealizowały bazy HEMS całodobowe we Wrocławiu (821) i właśnie w Krakowie, gdzie w ciągu ubiegłego roku ratowano życie 762 osób. foto: MUW

Wieliczka

Wieliczka - najnowsze informacje