środa, 24 czerwca 2020 11:32

Co to jest cyberpunk i dlaczego jest tak uwielbiany? Wyjaśnia Michał Wojtas

Autor Mirosław Haładyj
Co to jest cyberpunk i dlaczego jest tak uwielbiany? Wyjaśnia Michał Wojtas

Już niedługo swoją premierę będzie miała gra "Cyberpunk 2077" polskiego studia CD Projekt Red. Wyczekiwana na całego świecie jest jedną z najgorętszych produkcji tego roku. O skali przedsięwzięcia warszawskiego producenta świadczy fakt, że kluczowej postaci w grze swej twarzy i głosu użyczy nie kto inny, jak sam Keanu Reeves. Z okazji nadchodzącego wydarzenia Wydawnictwo Znak Horyzont wydało książkę "Cyberpunk" autorstwa Michała Wojtasa poświęconą tytułowemu gatunkowi literatury science-fiction z której się wywodzi.

Wszyscy widzieli, lub przynajmniej słyszeli o takich filmach, jak "Matrix", czy "Łowca androidów". Nie wszyscy wiedzą, że wizja świata przedstawiona w tych produkcjach swoimi korzeniami sięga lat 50. ubiegłego wieku. O rodowodzie, założeniach estetycznych i jeszcze kilku innych sprawach z nią związanych porozmawialiśmy z panem Michałem Wojtasem, autorem książki "Cyberpunk".

Przewodnik po popkulturowym labiryncie mrocznego świata przyszłości

Cyberpunk to nocna metropolia rozświetlona neonami w każdym języku świata, z plątaniną uliczek, na których można kupić cybernetyczną miłość, przeżyć czyjeś wspomnienia, wszczepić dodatkową rękę i zostać przerobionym na organy zamienne. W tym popkulturowym labiryncie twoim przewodnikiem będzie Michał Wojtas, prezentujący olbrzymie grono twórców – od azjatyckich po amerykańskich – którzy, inspirując się nawzajem, tworzyli hipnotyzującą wizję przyszłości, świata dotkniętego przez zmiany klimatyczne i wojnę korporacji czyniących ludzi i ich tożsamość chodliwym towarem. Brzmi znajomo, prawda?

Mamy za sobą rok 2019, w którym toczy się akcja filmów "Łowca androidów" i "Akira". Wizje świata przyszłości roztoczone przez twórców tych popkulturowych ikon sprzed ponad 30 lat okazały się zaskakująco trafne. Ale nikt się wtedy nie spodziewał, że to właśnie w 2019 roku polski producent gier komputerowych na najważniejszych dla branży targach ogłosi datę premiery swojego nowego tytułu i zaangażuje jednego z najbardziej rozpoznawalnych hollywoodzkich aktorów. Kluczowej postaci w grze swej twarzy i głosu użyczy Keanu Reeves.
Mimo że historia cyberpunka toczy się od dobrych kilkudziesięciu lat w najodleglejszych miejscach na świecie, to właśnie Polska niespodziewanie dopisze istotny rozdział do historii tego gatunku, windując go na nowy poziom rozpoznawalności. Ta książka opowiada jego najpełniejszą historię.
Michał Wojtas dociera do cyberpunkowych korzeni – jego założeń, estetyki i filozofii. Wyjaśnia, skąd się brały pomysły poszczególnych autorów, jaki wpływ miała na nich popularna literatura science fiction z lat 50. i w jaki sposób awangardowy twórca komiksów z Francji ukształtował obraz cyberpunkowej wizji w amerykańskich blockbusterach.

Dowiedz się, jak Japończycy na swój sposób interpretowali science fiction, poznaj poprzednie emanacje cyberpunka w grach komputerowych oraz świat, w którym będzie się toczyła akcja nowej produkcji firmowanej przez CD Projekt i Mike’a Pondsmitha, twórcę bestsellerowej gry RPG z 1988, którą polska firma przenosi na ekrany komputerów.

Cyberpunk 1982–2020 to także książka o dniu dzisiejszym, w którym uśpieni codziennością nie dostrzegamy, jak wiele przepowiedni twórców cyberpunka właśnie się sprawdza.

Cyberpunk 1982-2020
Cyberpunk to nocna metropolia rozświetlona neonami w każdym języku świata, z plątaniną uliczek, na których można kupić cybernetyczną miłość, przeżyć czyjeś wspomnienia, wszczepić dodatkową rękę i zostać przerobionym na organy zamienne. W tym popkulturowym labiryncie twoim przewodnikiem będzie Michał…

Michał Wojtas - Urodził się dwa tygodnie przed premierą "Blade Runnera" w Nowej Hucie, którą budowali jego babcia i dziadek. Później mieszkał w innych częściach Krakowa i Warszawie. Teraz mieszka w Berlinie.
W podstawówce najbardziej lubił historię. Skończył studia dziennikarskie, ale od dziesięciu lat zajmuje się stronami www, aplikacjami serwerowymi i mobilnymi. Miał przy okazji sporo do czynienia z agencjami reklamowymi.
W wolnym czasie podróżuje, chodzi po górach, ogląda piłkę nożną, gotuje. Gdy nie ma ochoty na nic innego, gra. Należy do Pecetowej Rasy Panów. Pisze książki o grach, popkulturze i Internecie. Lubi dobre powieści, średniowieczne katedry, ekstremalny metal i czerwone wino.

Fot. i inf. książki: pochodzą od wydawcy

Rozmowy na Rękawce

Rozmowy na Rękawce - najnowsze informacje

Rozrywka