Wojewoda małopolski Łukasz Kmita wydał zezwolenie na realizację inwestycji drogowej („zrid”) dla budowy drogi S7 Warszawa – Kraków od węzła Miechów do węzła Szczepanowice. To ostatni odcinek „ekspresówki”, który powstanie w naszym województwie na trasie od Krakowa do granicy z woj. świętokrzyskim.
W ramach inwestycji wybudowany zostanie ciąg główny drogi ekspresowej S7 o długości ok. 5,3 km. Przebudowane będą istniejące drogi kolidujące z drogą ekspresową, z uwzględnieniem zmian w ich przebiegu. Powstanie też infrastruktura dla pieszych oraz przejazdy i wjazdy awaryjne na S7.
Wzniesione zostanie pięć wiaduktów, a jeden z nich będzie też pełnił funkcję przejścia dla zwierząt. Powstanie system odwodnienia terenu, kanalizacja deszczowa, urządzenia podczyszczające i zbiorniki retencyjne. Do wykonania są także urządzenia ochrony środowiska, w tym zabezpieczenia akustyczne, przejścia dla zwierząt, przepusty ekologiczne wraz z ogrodzeniem ochronno-naprowadzającym, zieleń i ogrodzenie drogi ekspresowej. Przebudowane zostaną urządzenia i sieci istniejącej infrastruktury pod- i nadziemnej. Powstanie oświetlenie oraz zasilająca sieć energetyczna i urządzenia bezpieczeństwa ruchu.
Od północy odcinek S7 Miechów - Szczepanowice połączony zostanie z węzłem Miechów, budowanym w ramach odcinka Moczydło - Miechów, natomiast od południa z węzłem Szczepanowice, wybudowanym już w ramach odcinka S7 Szczepanowice - Widoma.
Uzyskanie decyzji ZRID pozwala też na rozpoczęcie procedur związanych z wypłatą odszkodowań za przejęte pod budowę drogi nieruchomości. To jedna z większych procedur przeprowadzonych w tym roku przez Wydział Infrastruktury Małopolskiego Urzędu Wojewódzkiego w Krakowie. Inwestycją objętych jest ok. 430 działek. W procedurze uczestniczy ok. 190 stron postępowania. Samych załączników, które wymagały analizy było kilkadziesiąt, w tym np. ponad 20 mb mapy obrazującej przebieg drogi oraz zagospodarowanie terenu inwestycji.
W najbliższym czasie plac budowy zostanie przekazany wykonawcy, który po dopełnieniu formalnych procedur będzie mógł rozpocząć prace. Zgodnie z umową zakończenie prac na tym odcinku powinno nastąpić w sierpniu 2024 r.
Koszt prac wyniesie ponad 162,4 mln zł. Środki finansowe pochodzą z Krajowego Funduszu Drogowego. Realizację inwestycji powierzono konsorcjum: FABE POLSKA (lider) i „SP” SINE MIDAS STROY (partner).
fot. GDDKiA