czwartek, 30 listopada 2023 14:37, aktualizacja rok temu

Krakowscy radni zaniepokojeni skutkami SCT. Chcą rekompensat od rządu

Autor Marzena Gitler
Krakowscy radni zaniepokojeni skutkami SCT. Chcą rekompensat od rządu

Krakowscy radni z klubu Nowoczesny Kraków chcą podjęcia prac przez rząd i parlamentu nad programem rekompensat dla mieszkańców i miast wprowadzających Strefy Czystego Transportu. "Wprowadzenie SCT może doprowadzić do ograniczenia mobilności przede wszystkim dla osób starszych, ale także do wykluczenia ekonomicznego, gdzie osoby o niższych dochodach, mieszkające w miastach, nie będą w stanie kupić nowszego auta" - napisali w uzasadnieniu projektu uchwały, którą zajmie się Rada Miasta Krakowa na najbliższej sesji.

Klub Radnych Nowoczesny Kraków złożył w Kancelarii Rady Miasta Krakowa projekt rezolucji dotyczącej konieczności opracowania programu rekompensat kosztów ponoszonych przez mieszkańców i miasta, związanych z wprowadzenie Strefy Czystego Transportu. Podczas sesji w trybie jednego czytania referować go będzie radny Michał Starobrat.

- Sytuacja finansowa dużych miast jest coraz trudniejsza. Wyzwania związane z wprowadzeniem SCT wymagają ogromnych nakładów samorządów: wśród nich wymienić trzeba konieczność zwiększenia dostępności komunikacji miejskiej, zwiększenie i to znaczne - ilości miejsc parkingowych na obrzeżach miast. Program rekompensat dla samorządów, jak i dla mieszkańców jest absolutnie konieczny. Jedną z ważniejszych możliwości takiego programu mogłaby być pomoc finansowa dla osób uboższych, których nie stać na wymianę samochodu na nowszy model. Wprowadzenie SCT może doprowadzić do ograniczenia mobilności przede wszystkim dla osób starszych, ale także do wykluczenia ekonomicznego, gdzie osoby o niższych dochodach, mieszkające w miastach, nie będą w stanie kupić nowszego auta. Na Program rekompensat zapewne będą czekać przedsiębiorcy posługujący się samochodami dostawczymi w miastach SCT (piekarze, restauratorzy i wielu innych) – piszą radni w uzasadnieniu projektu rezolucji.

Klub Nowoczesny Kraków w RMK tworzą Artur Buszek, Małgorzata Jantos i Michał Starobrat, który jest jego przewodniczącym.

Do sprawy SCT w Krakowie odniósł się też oststnio radny Łukasz Gibała, przewodniczący Klubu Radnych Kraków dla Mieszkańców. "Uważam, że wprowadzenie tych przepisów trzeba przesunąć co najmniej o rok, w związku z potrzebą wypracowania kompromisowej wersji, która uwzględni zarówno zdanie osób, którym zależy na oddychaniu świeżym powietrzem i kwestiach zdrowotnych jak i również osób, które podnoszą argument natury finansowej, a dla których zakup nowego samochodu byłby dużym obciążeniem. Sam głosowałem za taką poprawką już we wcześniejszych etapach, lecz nie została ona pozytywnie zaopiniowana przez większość radnych, tym samym nie została przyjęta. Chciałem, żeby uchwała weszła w życie później, dając mieszkańcom potrzebny czas na przygotowanie się do tych zmian. Trzeba dyskutować i szukać kompromisów, uwzględniając racje obu stron. Kampania informacyjna dot. uchwały SCT również była przeprowadzona w fatalny sposób. Mieszkańcy zasługują na to, by mieć rzetelne informacje, na jakich zasadach Strefa Czystego Transportu miałaby funkcjonować, tak by mogli jasno się opowiedzieć, czy są za - czy też przeciw. Zauważam skrajne emocje wśród Krakowian, a ja jestem przede wszystkim zwolennikiem racjonalnych rozwiązań, dzięki którym nikt nie poczuje się pokrzywdzony" - napisał w odpowiedzi na komentarz pod postem, w którym ogłosił swój start w wyborach na prezydenta Krakowa.

Przypomnijmy, krakowska Strefa Czystego Transportu została uchwalona przeszło rok temu, a jej wymogi mają wejść od 1 lipca 2024. Ograniczenia uderzają głównie w auta z silnikiem Diesla. Te, które zostały zarejestrowane po 1 marca 2023, będą musiały spełniać normę Euro 5. Swoim obszarem strefa ma objąć cały Kraków i to jest głównym zarzutem przeciwników SCT, którzy złożyli obywatelski projekt uchwały o uchyleniu wprowadzenia SCT pod którym podpisało się 7,6 tys. osób. W styczniu skargi złożone na uchwałę przez wojewodę małopolskiego oraz kierowców ma rozpatrzeć Wojewódzki Sąd Administracyjny.

  • Zobacz:
Radni Krakowa przestraszyli się protestów? O SCT zadecyduje sąd
Obywatelska inicjatywa uchwałodawcza przeciwko Strefie Czystego Transportu (SCT) skierowana do Rady Miasta Krakowa nie będzie procedowana w tym roku.

fot. Bogusław Świerzowski / krakow.pl

Kraków - najnowsze informacje

Rozrywka