wtorek, 14 lipca 2020 13:25

LATO TEATRALNE MUMERUS - LIPIEC 2020

Autor Głos 24
LATO TEATRALNE MUMERUS - LIPIEC 2020

- 16 i 17 lipca, godz. 19:00 "Dziś umarł Prokofiew" (nowa wersja, wzbogacona o udział perkusji)
- 18 lipca, godz. 19:00 "Pieśń gminna"
- 19 lipca, godz. 19:00 "Historyja barzo cudna. Bunt upadłych aniołów"

UWAGA KONKURS! - szczegóły pod artykułem.

Wszystkie spektakle w wersji plenerowej: na dziedzińcu Muzeum Archeologicznego w Krakowie, ul. Senacka 3.

Bilety można zakupić na godzinę przed spektaklem lub przez internet: https://ewejsciowki.pl/krakow/teatry/teatr-mumerus,871

Teatr Mumerus: "Dziś umarł Prokofiew"
na podstawie dramatu Moniki Milewskiej
Spektakl "Dziś umarł Prokofiew" w oparciu o tekst współczesnej polskiej autorki, Moniki Milewskiej, poświęcony jest muzyce przywołanego w tytule Sergiusza Prokofiewa i - przede wszystkim - Dymitra Szostakowicza. Akcja utworu rozgrywa się 5 marca 1953 roku (i w kilku dniach następnych), w dniu w którym umarł Prokofiew (a także Józef Stalin) i oparta jest na poszukiwaniu kwiatów na pogrzeb Prokofiewa, których oczywiście nie można dostać, bo wszystkie zostały przeznaczone na pogrzeb Stalina. Kwiatów tych poszukuje właściwy bohater sztuki Milewskiej, Dymitr Szostakowicz - co przeplatane jest retrospekcjami z życia kompozytorów ukazującymi dramat artysty w państwie totalitarnym. Siła wyrazu jest tym większa, że pojawia się również Józef Stalin. Ale najważniejszym bohaterem spektaklu jest muzyka Dymitra Szostakowicza i Sergiusza Prokofiewa: odtwarzana z nagrań, wykonywana na różnych ciekawych instrumentach, wyśpiewana i wytańczona (także na rolkach).

Tekst: Monika Milewska

Wykonawcy:
Dymitr Dymitrewicz Szostakowicz - Jan Mancewicz
Józef Wissarionowicz Stalin - Jacek Milczanowski
Sergiusz Siergiejewicz Prokofiew - Robert Żurek
Nina Szostakowicz - Ewa Breguła
Formaliści - Ewa Breguła, Anna Lenczewska, Mateusz Dewera, Robert Żurek
Muzycy - Alicja Margolin i Michał Braszak
Prowadzący naradę kompozytorów - Agnieszka Dziedzic

Reżyseria i przestrzeń: Wiesław Hołdys
Opracowanie muzyczne: Michał Braszak
Perkusja:  Michał Peiker
Kostiumy: Dorota Morawetz
Współpraca: Agnieszka Dziedzic, Beata Morsztyn i Maria Śmiłek

Fragment recenzji Joanny Marcinkowskiej
Dziennik Teatralny Kraków
"Spektakl jest prześmiewczy, ironiczny i trafnie pokazuje miotanie się artysty, który wcale nie chciałby się podporządkować systemowi, jednak Stalin nie pozostawia mu wyboru. Swoją drogą – Szostakowicz jest zdystansowany do swojego położenia. Postać Stalina (Jacek Milczanowski) jest tu wymyślona i zagrana wybitnie. Niby go nie ma, ale za plecami aktorów są drzwi, które co jakiś czas się otwierają i staje w nich właśnie Stalin – niefrasobliwy, a jednak stanowczy; z poczuciem humoru, a jednak niezwykle surowy. Co najciekawsze: każde jego pojawienie się wywołuje śmiech, choć nie z powodu wyglądu, ale właśnie zachowania czy spojrzenia. Cała sytuacja wydaje się absurdalna, a jednak tyran ma swoją wizję wszystkich elementów funkcjonowania państwa, którą konsekwentnie realizuje."

całość: http://www.dziennikteatralny.pl/artykuly/sztuka-i-polityka-w-jednym-staly-domu.html

piesn gminna_fot.robert zurek

TEATR MUMERUS - ZESPÓŁ STROJONE

PIEŚŃ GMINNA
Spektakl muzyczny
Wersja podwórzowa

Scenariusz i reżyseria: Wiesław Hołdys
Współpraca: Monika Gigier
Występują: (śpiew) Katarzyna Chodoń, Monika Gigier, Agnieszka Nastalska, Anna Sitko, (muzyka) Alicja Margolin oraz Jan Mancewicz
Kostiumy: Katarzyna Fijał, Monika Gigier, Alicja Margolin
Współpraca scenograficzna: Tadeusz Przybylski
Projekt plakatu i ulotki: Jan Polewka

B i l e t y:
- w Muzeum Archeologicznym, bezpośrednio przed spektaklem;
- przez Internet: https://ewejsciowki.pl/cala-polska/teatry/teatr-mumerus,871/piesn-gminna,8068?eventId=184052

Miejsce: Muzeum Archeologiczne, Kraków, ul. Senacka 3

Teatr Mumerus wraz z wokalistkami grupy Strojone wychodzą z tradycyjnej kultury ludowej na spotkanie z folklorem miejskim. Przestrzenią muzycznego spektaklu staje się nieokreślone polskie miasto ostatniego stulecia. Tutaj, w szemranych zaułkach bandyci i ich ofiary snują opowieść o zbrodniach wszelkiej maści, krwawych, makabrycznych, groteskowych. Tutaj pieśń wędrownego dziada przeistacza się w miejską balladę, wieść gminną. Pieśń Gminną.

W owej historii zbrodni na równi wybrzmiewają lwowska bałaka, gwara warszawska czy rzeszowska pieśń ludowa. Przeplatające się miejskie legendy i wiejskie pogłoski, spajają fragmenty Mickiewiczowskich ballad. Zestawienie tych – zdawać by się mogło – tak różnorodnych opowieści, ukazuje ich koherencję i wspólną genezę. To pieśń wędrownego lirnika, z ust którego wypływa historia niesiona od wsi do wsi lub od ulicy do ulicy. W przedstawianych w Pieśni Gminnej utworach, skleconych niekiedy koślawo, częstochowskimi rymami, innym razem buchających barokowym dramatyzmem, wciąż pobrzmiewa echo pragnienia uwiecznienia słowem i pieśnią różnych - czasem niecnych - czynów.

Zapraszamy Cię, widzu i podglądaczu, słuchaczu, na podwórze Pieśni Gminnej, gdzie diabeł staje się spowiednikiem, rewolwer aniołem, a ulicznica – liryczną bajarką.

PROJEKT ZREALIZOWANY W RAMACH NAGRODY WOJEWÓDZTWA MAŁOPOLSKIEGO "ARS QUAERENDI" ZA WYBITNE DZIAŁANIA NA RZECZ ROZWOJU I PROMOCJI KULTURY

Partner: Muzeum Archeologiczne Kraków

Zdjęcia Roberta Żurka z wersji podwórzowej:
https://www.facebook.com/pg/www.mumerus.net/photos/?tab=album&album_id=10155431656804047

historyja_wersja plenerowa_fot. Joanna Marcinkowska

TEATR MUMERUS
HISTORYJA BARZO CUDNA - Bunt upadłych aniołów

Scenariusz, reżyseria, przestrzeń: Wiesław Hołdys
Aktorzy: Ewa Breguła, Anna Lenczewska, Jan Mancewicz, Robert Żurek oraz Agnieszka Dziedzic
Kostiumy i rekwizyty: Katarzyna Fijał
Instalacje sceniczne: Tadeusz Przybylski
Współpraca muzyczno - dźwiękowa: Michał Braszak
Współpraca: Beata Morsztyn, Magda Studnicka i Maria Śmiłek

W spektaklu wykorzystano fragmenty następujących tekstów: Hieronim Szarfenberg "Historyja barzo cudna o stworzeniu nieba i ziemie",  Cyprian Bazylik "Postępek prawa czartowskiego przeciw rodzajowi ludzkiemu", Ianurius Sowirzalius "Sejm piekielny".

Partnerzy: Muzeum Archeologiczne w Krakowie oraz Stowarzyszenie Teatrów Nieinstytucjonalnych STeN w Krakowie
Premiera wersji plenerowej: 28 lipca 2018, Muzeum Archeologiczne w KrakowiePremiera wersji piwnicznej: 12 listopada 2018, Teatr Zależny, ul. Kanonicza 1, Kraków
Projekt realizowany przy wsparciu finansowym Województwa Małopolskiego
Zrealizowano w ramach stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Niebo. Piekło. Ziemia. I wielki obecny-nieobecny JHWH. Ten, którego słowo wieczne jest. Rzecz o zmaganiu się z językiem i przestrzenią, determinującymi zarówno człowieka, jak i aktora, ale też wykreowaną na tę chwilę postać sceniczną. Historia ta wydarzyła się bardzo dawno temu i zarazem wydarza się wciąż, tu i teraz. Walka dobra ze złem, człowieka z diabłem, aktora z postacią. Historyja barzo cudna.
"Teatr Mumerus opowiedział historię o rzeczywistości, dla nas współczesnych, tak odległej i obcej. Kto dzisiaj zastanawia się nad sejmem piekielnym, czartami i pochodzeniem dobra i zła? Odsetek pasjonatów tej dziedziny jest niewielki w porównaniu do wcześniejszych pokoleń, które całym sercem wierzyły w gusła, czary i opowieści o diabelskich duchach, pragnących sprowadzić człowieka na złą drogę. Przez wieki historie te pobudzały wyobraźnię, ostrzegały przed występkiem. Teraz ich nie ma. Co się z nami stało?" (Monika Morusiewicz, Dziennik Teatralny)

!!UWAGA KONKURS!!

Do wygrania 4 podwójne zaproszenia (po jednym na każdy spektakl).
Wystarczy odpowiedzieć na pytanie :
Kto wcielił się w postać Dymitra Szostakowicza w
spektaklu "Dziś umarł Prokofiew"?

Poprawne odpowiedzi proszę nadsyłać na adres konkurs@glos24.pl
W tytule maila proszę wpisać : "Mumerus", w treści prosimy podać odpowiedź oraz swoje imię i nazwisko.
O wygranej zadecyduje kolejność zgłoszeń. Zaproszenia będą rozdawane losowo.
Regulamin konkursu dostępny tutaj

Kultura

Kultura - najnowsze informacje