Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne planuje zakup 32 elektrycznych autobusów.
W skład zamówienia wchodzi 22 pojazdy o długości 12 metrów i 10 przegubowych autobusów o długości 18 metrów. W postępowaniu przetargowym swoje oferty złożyły dwie firmy: Solaris Bus & Coach oraz Irizar e-mobility.
Koszty zakupu
"Solaris dostawę jednego autobusu elektrycznego o długości 12 m wycenił na 2 321 800,00 zł netto, autobusu przegubowego na 3 196 800,00 zł netto, a jednej ładowarki na 97 200,00 zł netto. natomiast oferta Irizara na dostawę jednego autobusu wyniosła 2 349 196,00 zł netto, autobusu przegubowego 3 451 375,00 zł netto, a jednej ładowarki na 105 102,00 zł netto." - wylicza koszta MPK.
Obecnie trwa analiza ofert, które oceniane są według kryteriów finansowych (65% wagi) i technicznych (35%). Każdy autobus będzie przystosowany do ładowania poprzez złącze plug-in oraz pantograf. Wyposażenie obejmie m.in. pełen monitoring, klimatyzację, system informacji pasażerskiej, ładowarki USB oraz elektryczny system ogrzewania.
- Zobacz też:
Rozbudowa infrastruktury ładowania
W zajezdni autobusowej Wola Duchacka trwają prace nad budową infrastruktury ładowania. W pierwszym etapie powstaje 35 stanowisk wolnego ładowania przez pantograf. W kolejnym etapie liczba stanowisk wzrośnie o kolejne 25, co łącznie da 142 stanowiska do wolnego ładowania w całej zajezdni.
Stacje szybkiego ładowania
MPK rozwija również sieć szybkich ładowarek. Obecnie:
- Na pętli Kurdwanów są dostępne dwie nowe stacje (cztery w sumie od września 2023 r.).
- Na pętli Azory powstają trzy stacje.
- Na pętli Rżąka budowana jest jedna stacja.
Planowane zakończenie prac w tych lokalizacjach nastąpi wkrótce. W przyszłości w mieście będzie funkcjonować 20 stacji szybkiego ładowania. MPK rozpoczęło projektowanie ładowarek w nowych lokalizacjach:
- Pętla na Wzgórzach Krzesławickich,
- Aleja Przyjaźni,
- Drugie stanowisko na pętli „Os. Podwawelskie”.
Kraków kupuje kolejne zeroemisyjne autobusy. Tym razem są to 32 autobusy zasilane energią elektryczną, z czego 22 to...
Opublikowany przez Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne S.A. w Krakowie Poniedziałek, 27 stycznia 2025
Finansowanie projektu
Zakup nowych autobusów i ładowarek jest możliwy dzięki wsparciu z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Projekt otrzymał dofinansowanie w wysokości do 130 235 000 zł w ramach III edycji programu „Zielony transport publiczny”, finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy.
Obecnie autobusy elektryczne obsługują 16 linii w Krakowie, a nowe inwestycje pozwolą na dalszy rozwój zeroemisyjnego transportu publicznego.
fot: Mateusz Łysik / Głos24