W bogatym katalogu narzędzi marketingu internetowego pozycjonowanie jest jednym z tych wykorzystywanych przez małe, średnie i duże firmy. Wiele mówi się o tym, jak ważne jest skuteczne SEO, ale od czego ono zależy? W poniższym artykule wyjaśniamy, jakie pierwsze kroki podjąć, gdy rozpoczynając pozycjonowanie strony www.
1. Wybór słów kluczowych
Pierwszym etapem, od którego rozpoczyna się pozycjonowanie stron, jest określenie fraz kluczowych, czyli tzw. keywords. Są to słowa, przez które potencjalni użytkownicy witryny mogą na nią trafić, wpisując je w Google lub inną wyszukiwarkę. Od doboru słów kluczowych zależą strategia pozycjonowania i budżet, ponieważ im bardziej konkurencyjne, a co za tym idzie, zyskowne frazy, tym więcej kosztownych działań trzeba podjąć, aby osiągnąć na nie wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania.
Mając to na uwadze, wybieraj frazy kluczowe z uwzględnieniem swoich możliwości finansowych i zasobów, jakimi dysponujesz. Jeżeli posiadasz duży budżet, możesz sobie pozwolić na pozycjonowanie witryny na wiele konkurencyjnych słów, które generują duży ruch, podczas gdy przy ograniczonych środkach lepiej pozycjonować się na mniej popularne frazy. Krótko mówiąc, przy wyborze słów kluczowych mierz siły na zamiary.
2. Audyt strony
Na skuteczność pozycjonowania wpływ ma wiele zmiennych, a jedną z nich jest konstrukcja i struktura strony internetowej. W jakiej technologii została stworzona? Czy zaprojektowano ją zgodnie z zasadami Google i z uwzględnieniem SEO? Jaką popularność osiąga? Kiedy została założona? Na jakim hostingu ją umieszczono? Jaka jest historia domeny? To tylko przykładowe pytania, na które należy znaleźć odpowiedź, wykonując audyt strony. Na jego podstawie przeprowadzisz optymalizację witryny pod kątem pozycjonowania.
3. Optymalizacja witryny
Wiedząc, jakie braki i błędy zawiera witryna i w jakiej technologii powstała, możesz wdrożyć skuteczne działania naprawcze, korygujące i uzupełniające. Należy skupić się na tym, żeby strona była:
● czytelna (treść musi być uporządkowana, struktura witryny dobrze zorganizowana, a układ tekstów i elementów graficznych przejrzysty),
● błyskawiczna w uruchamianiu,
● zapełniona zoptymalizowaną treścią (m.in. niepowtarzalne znaczniki meta, wykorzystanie nagłówków H1-H6, umiejętne zastosowanie słów kluczowych),
● zaprojektowana w profesjonalny i wydajny sposób.
Optymalizacja pod kątem SEO strony to jeden z ważnych elementów procesu pozycjonowania.
4. Wypełnienie strony treścią
Nawet najlepiej zaprojektowana strona www na niewiele się zda, jeśli nie będą się na niej znajdowały wartościowe i przyciągające uwagę treści. Każda podstrona w ramach serwisu powinna zawierać niepowtarzalny, oryginalny tekst, który jest ważnym elementem wpływającym na pozycjonowanie i pozycję witryny w wynikach wyszukiwania. Chodzi jednak nie tylko o zapełnienie treścią podstawowych podstron, jak strona główna, zakładka "o nas" czy "oferta" – równie ważne jest dostarczenie tematycznych treści np. blogowych, poradnikowych czy instruktażowych.
Publikując na stronie artykuły odpowiadające na pytania i potrzeby użytkowników, którzy ją odwiedzają, wzmacniasz ją również pod kątem SEO. Wyszukiwarki internetowe doceniają witryny z dużą ilością wartościowej, tematycznej i regularnie publikowanej treści, dlatego w momencie rozpoczęcia pozycjonowania opłaca się zapełnić witrynę tekstami.
5. Analiza konkurencji
Kolejną ważną czynnością, o której należy pamiętać, rozpoczynając pozycjonowanie, jest analiza konkurencji. Sprawdź, jak silne są strony z Twojej branży, prześledź witryny zajmujące najwyższe pozycje (np. top 10 na daną frazę) i zastanów się, czy rzeczywiście uda Ci się z nimi skutecznie walczyć o klientów, czy czytelników.
Uwierz w pozycjonowanie
Pozycjonowanie to złożony, długotrwały proces, który rozpoczyna się jeszcze przed podjęciem właściwych działań zmierzających do osiągnięcia wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania. Warto mieć na uwadze, czym powinien być poprzedzony, aby zwiększyć szanse na sukces.