21 października w Krakowie odbędzie się spotkanie dotyczące budowy nowego połączenia kolejowego. Przebieg linii budzi protesty okolicznych mieszkańców.
Poza Myślenicami z nowego połączenia skorzystać mają mieszkańcy okolicznych miejscowości: Kąty, Konary, Krzyszkowice, Lusina, Olszowice oraz Polanka. Zakres prac będzie obejmował przebudowę przystanku Kraków Swoszowice na stację pasażerską, budowę jednotorowej trasy na odcinku Krzyszkowice Północ -Myślenice, Kraków Swoszowice - Konary Południe oraz dwutorowej trasy na Konary Południe - Krzyszkowice Północ. Zaplanowano też budowę bezkolizyjnych skrzyżowań linii kolejowej z drogami, budowę nowych przystanków i stacji na trasie. Wybudowane również zostaną nowe wiadukty oraz mosty. Zelektryfikowana linia kolejowa pozwoli na osiągnięcie prędkości do 120 km/h. Linia docelowo ma być dostępna wyłącznie dla pociągów pasażerskich, a droga z Myślenic do stacji Kraków Główny ma zająć ok. 43 minuty.
Rozpoczęcie prac zaplanowane jest na lata 2028/2029.
Projektanci PKP PLK wciąż pracują nad optymalnym wariantem przebiegu trasy linii kolejowej Kraków - Myślenice. Kluczowym może okazać się przygotowanie alternatywnych rozwiązań, z którymi każdy mieszkaniec Krzyszkowic, jak i innych miejscowości będzie mógł się zapoznać i wyrazić opinię.
- Zobacz też:
Sprzeciw mieszkańców
Wobec planów budowy protestują jednak mieszkańcy 17 okolicznych miejscowości. Wystosowali petycję do Marszałka Województwa Małopolskiego Łukasza Smółki oraz Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego, w której sprzeciwiają się aktualnej formie i lokalizacji planów inwestycyjnych oraz brakowi konsultacji budowy z gminnymi samorządami.
Protestujący twierdzą, że projekt ignoruje kwestie środowiskowe (np. zagrożenia związane z osuwiskami), obecność zabytkowych budynków objętych ochroną konserwatorską czy wpływ budowy na jakość życia mieszkańców.
Apelujący żądają jednego wariantu budowy oraz transparentnych działań konsultowanych z samorządami gmin. Pod wątpliwość poddają również kwestie finansowe (projekt ma pochłonąć ok. 22 milionów złotych) oraz postulują konieczność zapewnienia infrastruktury drogowej w celu dojazdu do stacji.
Zaangażowani mieszkańcy zauważają, że trasa pomija Świątniki Górne - gminę, która kilka lat temu inicjowała budowę kolei, w związku z czym mają uzasadnione wątpliwości odnośnie rzeczywistego celu budowy, który zdaniem wielu ma prowadzić do przyszłych inwestycji deweloperskich i uzdrowiskowych w Lusinie. Petycję podpisało ponad 2 tysiące osób.
W sprawie przebiegu trasy odbywają się już spotkania z mieszkańcami. Takie konsultacje miały juz miejsce m.in. w Mogilanach czy Myślenicach. W poniedziałek 21 października o godzinie 17:00 w Szkole Podstawowej im. Komisji Edukacji Narodowej nr 43 przy ul. Myślenickiej 112 odbędzie się kolejne spotkanie dotyczące projektów budowy.