Wiosną tego roku rozpocznie się budowa nowego węzła drogowego w Wieliczce. Realizacja inwestycji ma rozładować korki tworzące się wokół Ronda Wieliczan i ułatwić włączenie się do „starej czwórki”.
Budowa bezkolizyjnego węzła na DK94
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) dokonała wyboru wykonawcy odpowiedzialnego za powstanie nowego węzła w miejscu dotychczasowego skrzyżowania drogi krajowej nr 94 (ul. Krakowskiej) z łącznikiem do ronda Wieliczan. Dotychczas działająca tam sygnalizacja świetlna często powodowała spowolnienia i korki, zwłaszcza w godzinach szczytu. Nowy węzeł, bazujący na estakadzie o długości około 70 metrów, ma zlikwidować światła i znacząco poprawić przepustowość tej części miasta.
Według danych GDDKiA, tą częścią ul. Krakowskiej każdego dnia przejeżdża blisko 22 tysiące pojazdów. Nowa konstrukcja pozwoli na bezpieczne włączenie się do ruchu kierowcom jadącym zarówno w kierunku Krakowa, jak i w stronę Tarnowa. Dzięki niej osoby podróżujące z Wieliczki nie będą już blokowane przez częste czerwone światło, a ruch na DK94 zostanie usprawniony.
Nowy węzeł w 2027 r.
Zwycięskie konsorcjum, złożone z firm TERS i INSTBUD, zobowiązało się zrealizować zadanie za kwotę przekraczającą 53 mln złotych. Po przygotowaniach, prace mają rozpocząć się wiosną 2025 roku, a zakończenie inwestycji przewidziano na IV kwartał 2027 roku. Kryterium wyboru wykonawcy obejmowało zarówno cenę (60 proc.), jak i przedłużenie gwarancji na wybrane elementy infrastruktury (40 proc.).
Przedsięwzięcie jest wynikiem trójstronnego porozumienia między GDDKiA, gminą Wieliczka i powiatem wielickim. Proces przygotowania dokumentacji projektowej oraz uzyskania niezbędnych decyzji środowiskowych i prawnych przejął samorząd, natomiast GDDKiA, jako zarządca DK94, odpowiada za realizację inwestycji i finansowanie jej większości. Celem władz jest zwiększenie bezpieczeństwa kierowców i poprawa płynności przejazdu w newralgicznym punkcie komunikacyjnym.
Wraz z budową węzła estakada pozwoli odseparować ruch lokalny od tranzytowego, co powinno przynieść wymierne korzyści wszystkim użytkownikom drogi. Likwidacja dotychczasowej sygnalizacji świetlnej na jednym z najczęściej obciążonych skrzyżowań w Wieliczce przyczyni się do ograniczenia zatorów i poprawy warunków jazdy.