poniedziałek, 31 marca 2025 05:40, aktualizacja 6 godzin temu

Wraca temat tramwaju na Kliny. Miasto zapyta mieszkańców o opinie na temat konkretnych wariantów

Autor Marzena Gitler
Wraca temat tramwaju na Kliny. Miasto zapyta mieszkańców o opinie na temat konkretnych wariantów

Na poniedziałek, 31 marca, zaplanowano początek procesu konsultacyjnego w sprawie opracowania przebiegu linii tramwajowej do osiedla Kliny. Miasto przedstawi na nich nowe warianty połączenia. - Mieszkańcy muszą mieć czas, żeby się z nimi zapoznać, więc spotkanie konsultacyjne zostanie zaplanowane prawdopodobnie w połowie lub pod koniec kwietnia - mówi Artur Surówka, radny rady Dzielnicy Łagiewniki - Borek Fałęcki.

Wyczekiwana inwestycja

Spotkania konsultacyjne dotyczące przebiegu nowej linii tramwajowej, która ma ułatwić dojazd z Klinów do centrum Krakowa, były miały się odbyć pod koniec ubiegłego roku, ale zostały odwołane. Miasto zdecydowało, że zanim powróci do rozmów z mieszkańcami, musi zweryfikować pięć wariantów przygotowanych propozycji, bo zidentyfikowano w nich problemy natury technicznej i środowiskowej.

Nowy etap konsultacji miał się rozpocząć w pierwszym kwartale 2025 roku. Przypomnijmy, początkowo zaproponowano pięć różnych wariantów, które w znacznej większości nie spodobały się prawie nikomu, poza pomysłodawcą. Wśród propozycji było połączenie Klinów z pętlą Borek Fałęcki, które wywołało duże protesty mieszkańców okolic Lasu Borkowskiego. Rozważano też wybudowanie linii w śladzie nowo budowanej ulicy 8 Pułku Ułanów.

  • Zobacz też:
Michał Starobrat: “Rok rządów Miszalskiego to stagnacja”
Radny Michał Starobrat ocenia pierwszy rok rządów Aleksandra Miszalskiego i wyjaśnia, czego najbardziej oczekują mieszkańcy peryferyjnych dzielnic Krakowa.

Kiedy spotkania konsultacyjne?

W marcu magistrat poinformował, że obecnie rozważane są tylko warianty prowadzące tory z pętli Czerwone Maki na Ruczaju. Rozwiązanie o tyle problematyczne, że linia z Czerwonych Maków do centrum już jest bardzo obłożona, więc dołożenie kolejnych połączeń będzie się wiązać nieuchronnie z ograniczeniem częstotliwości już funkcjonujących linii. Trzeba się też będzie liczyć z tym, że jeśli na trasie z Czerwonych Maków do centrum dojdzie do awarii, staną tramwaje w jeszcze większej części miasta - także te z Klinów.

- Cieszę się, że wracają konsultacje społeczne w sprawie tramwaju na Kliny Borkowskie. Wcześniej media podawały, że 31 marca odbędzie się spotkanie z mieszkańcami, ale widocznie powstał gdzieś szum informacyjny. Faktycznie na ostatni dzień marca miasto zapowiedziało wznowienie konsultacji, ale wtedy zostaną jedynie opublikowane dane o okresie ich trwania, a także materiały odnośnie planowanych wariantów przebiegu tras tramwaju. Mieszkańcy muszą mieć czas, żeby się z nimi zapoznać, więc spotkanie konsultacyjne zostanie zaplanowane prawdopodobnie w połowie lub pod koniec kwietnia - przypomina Artur Surówka, radny rady Dzielnicy Łagiewniki - Borek Fałęcki.

  • Zobacz też:
Jacek Mosakowski: Prezesi ZDMK powinni zostać wymienieni
W najbliższym odcinku podcastu „Ósma za siedem” gościem jest Jacek Mosakowski, ekspert w dziedzinie krakowskiej komunikacji.

Lepsza komunikacja dla dodatkowych osiedli

Co tym razem trafi na tapet? - Z informacji, które udało mi się uzyskać, rozważane są 3 warianty przedłużenia linii tramwajowej, wszystkie z pętli Czerwone Maki. Szczegółowe koncepcje poznamy 31 marca, ale podobno mają skorzystać nie tylko mieszkańcy Klinów, ale także Opatkowic, czy dojeżdżający do Krakowa pociągami Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej. To by też oznaczało, że nie będą brane pod uwagę wcześniejsze warianty, oprotestowane przez mieszkańców, poprowadzenia tramwaju skrajem Lasu Borkowskiego i przez Park Solvay. Odrzucono także wariant trasy tramwaju wzdłuż powstającej obecnie ulicy 8 Pułku Ułanów, gdzie prawdopodobnie zbyt bliska odległość budynków mieszkalnych nie pozwalała zmieścić torowiska obok ulicy - mówi Artur Surówka.

Jak ocenia decyzję, aby ograniczyć koncepcje tylko do połączenia Klinów z Ruczajem? - W pełni zgadzam się z obraną przez miasto koncepcją komunikacyjną dla południowego Krakowa. Liczę, że także linia metra zostanie skierowana w kierunku Klinów, a prace nad trasami Pychowicką i Zwierzyniecką zostaną wznowione - mówi radny.

Celem kolejnego etapu konsultacji jest poznanie opinii mieszkańców o proponowanych wstępnych przebiegów linii tramwajowej, a także zapoznanie się z oczekiwaniami i zgłaszanymi przez nich uwagami. Szczegółowe informacje, w tym daty początku i końca konsultacji, zostaną podane 31 marca  na stronie obywatelski.krakow.pl.

Kraków - najnowsze informacje

Rozrywka