środa, 5 marca 2025 14:01, aktualizacja 13 godzin temu

2,5 tonowa "bestia" do drążenia tunelu przypłynęła z Chin. Niebawem rozpocznie pracę w Małopolsce

Autor Mirosław Haładyj
2,5 tonowa "bestia" do drążenia tunelu przypłynęła z Chin. Niebawem rozpocznie pracę w Małopolsce

Do portu w Gdańsku przypłynął statek transportujący drugą, większą tarczę TBM, która będzie niezbędna do budowy tunelu na modernizowanej linii kolejowej nr 104 łączącej Chabówkę z Nowym Sączem. Mechaniczna "bestia" o średnicy 10,96 metra i długości blisko 85 metrów jest kluczowa dla przedsięwzięcia realizowanego przez konsorcjum Budimex i Gülermak, które ma na celu usprawnienie transport między Krakowem a Nowym Sączem.

Tarcza TBM, która dotarła z Chin, waży ponad 2500 ton. Oprócz niej na pokładzie statku znalazły się również inne komponenty, takie jak komora hiperbaryczna, komora ratunkowa, agregaty, pompy oraz systemy transportowe, w tym przenośniki taśmowe i ślimakowe. Jeden z nich mierzy niemal 20 metrów i waży 87 ton.

Przemieszczenie sprzętu na plac budowy potrwa około 2-3 tygodni i zostanie przeprowadzone z wykorzystaniem 88 zestawów ciężarowych. Transport zostanie podzielony na cztery oddzielne cykle, aby usprawnić logistykę i zapewnić bezpieczeństwo przewozu.

Potężny sprzęt na trudne warunki

Nowa tarcza TBM zostanie wykorzystana do drążenia tunelu na odcinku Limanowa – bocznica Klęczany, gdzie powstaną dwa tunele o długości 3,8 km każdy.

– Projekt modernizacji linii kolejowej nr 104 na odc. D to wyjątkowe wyzwanie inżynieryjne, które wymaga zaawansowanego podejścia i zastosowania nowoczesnych technologii, takich jak maszyny TBM. Dzięki tym maszynom będziemy w stanie precyzyjnie drążyć tunele w trudnych warunkach geologicznych, co jest kluczowe dla realizacji całej inwestycji. Jesteśmy w pełni przygotowani na nadchodzące etapy prac, a zespół Budimex-Gülermak jest gotowy, by sprostać wszystkim wymaganiom tego projektu – podkreśla Marcin Curkowicz, Zastępca Kierownika Kontraktu ds. technicznych z Rejonu 2 Dywizji Budownictwa Kolejowego Budimex SA.

Eksperci zwracają uwagę na trudne warunki geologiczne, w których będzie prowadzona budowa. – Nasze doświadczenie zdobyte na całym świecie pozwala nam sprostać wyzwaniom geologicznym i zapewnić bezpieczne i precyzyjne drążenie tuneli. Ze względu na wymogi bezpieczeństwa podczas drążenia, maszyna spełnia wymogi certyfikacji ATEX, czyli pracy w warunkach potencjalnie wybuchowych. Dodatkowo, tarcza TBM została zaprojektowana specjalnie na warunki fliszu karpackiego. Obydwie maszyny TBM są już na placu budowy, przed nami jeszcze montaż i największe wyzwania – drążenie tuneli – mówi Cezary Iwanowski, Zastępca Dyrektora Kontraktu i Kierownik Robót Tunelowych Gülermak.

Modernizacja linii 104

Realizacja projektu modernizacji linii 104 ma ogromne znaczenie dla poprawy infrastruktury kolejowej w Małopolsce. Nowe połączenie nie tylko usprawni transport między Krakowem a Nowym Sączem, ale także przyczyni się do rozwoju gospodarczego regionu.

Linia kolejowa nr 104 to jednotorowa trasa górska, w przeważającej części niezelektryfikowana, o znaczeniu państwowym, łącząca Chabówkę z Nowym Sączem. Linia przebiega przez Beskid Wyspowy i wzdłuż trzech dolin rzecznych. Długość linii wynosi 76,076 km, a jej trasa charakteryzuje się górskim charakterem z nachyleniami dochodzącymi do 27 promili. Na trasie znajduje się 19 większych mostów i wiaduktów, z najdłuższym, mającym 300 metrów, który umożliwia przejazd nad rzeką Dunajec w Nowym Sączu. Większość stacji zachowała oryginalne budynki z czasów budowy linii.

Linia została oddana do użytku w 1884 roku jako część Galicyjskiej Kolei Transwersalnej, która łączyła Czadca z Husiatynem. W 1986 roku zmodernizowano odcinek z Nowego Sącza do Marcinkowic, a w 1990 roku zakończono eksploatację trakcji parowej, co zostało uświetnione specjalnym pociągiem z parowozem Ty2. W 1993 roku elektryfikowano odcinek z Chabówki do Rabki-Zdroju.

Ruch pasażerski na linii został wstrzymany w 2004 roku, a towarowy już w 2000 roku. W 2015 roku PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły potrzebę pilnego remontu, a w styczniu 2016 roku zaplanowano jego realizację. Po zakończeniu prac, które miały miejsce 28 kwietnia 2016 roku, linia została otwarta dla ruchu pociągów na całej długości z Chabówki do Nowego Sącza. Obecnie linia jest wykorzystywana do przejazdów pociągów retro, w tym taboru z skansenu w Chabówce.

Trwające prace modernizacyjne na odcinku Chabówka – Mszana Dolna oraz Klęczany – Nowy Sącz, które obejmują elektryfikację oraz budowę nowej linii kolejowej nr 622, co ma przyczynić się do znacznego skrócenia czasu podróży między Krakowem, Nowym Sączem i Zakopanem. W czerwcu 2024 roku rozpoczęto także prace na odcinku Limanowa – Klęczany, w tym budowę nowego przebiegu z tunelem w Pisarzowej oraz elektryfikację szlaku.

Prace prowadzone przez konsorcjum Budimex i Gülermak mają zakończyć się w czwartym kwartale 2026 roku.

Fot.: materiały prasowe

Nowy Sącz

Nowy Sącz - najnowsze informacje

Rozrywka