piątek, 30 października 2020 07:51

Joga – jak zacząć?

Autor Głos 24
Joga – jak zacząć?

Choć historia jogi sięga 2000 r. p.n.e., to odgrywa jedną z najważniejszych roli we współczesnym sposobie postrzegania wartości własnego ciała i ducha. Na pierwszy rzut oka joga może wydawać się jednym z wielu sposobów na utrzymanie dobrej kondycji fizycznej, jednak w rzeczywistości jest to coś więcej niż zwykły zestaw ćwiczeń. O dobrodziejstwach płynących z praktykowania jogi mówi się coraz więcej i głośniej, dlatego warto wiedzieć, czym tak naprawdę jest joga i jak zacząć ją trenować.

Dlaczego joga?

Joga stanowi jedną z odmian filozofii staroindyjskiej, która traktuje o związkach między ludzkim ciałem a duszą. Wbrew powszechnym przeświadczeniom, joga to nie religia, a sposób na odnalezienie wewnętrznej harmonii. Współczesna joga różni się od tej praktykowanej na Dalekim Wschodzie kilka tysięcy lat temu – dzisiaj często jest utożsamiana z systemem ćwiczeń fizycznych, umysłowych i oddechowychmających zbawienny wpływ na zdrowie.

Hatha-joga – współczesna forma jogi

Bardzo często można spotkać się z jednym z obecnie najpopularniejszych odłamów jogi, a mianowicie hathajogą. Powstała ona w wyniku przemian kulturowych, jako efekt adaptacji jogi na potrzeby kultury zachodniej. Uprawianie jogi w jej klasycznej postaci było dość uciążliwe i czasochłonne dla ludności spoza kręgu kultur dalekowschodnich, dlatego też postanowiono zrezygnować z niektórych elementów na rzecz mniej czasochłonnych, takich jak: asana (pozycje ciała), krija (procesy oczyszczające duszę), oraz pranajama (kontrola oddechu).

Joga – dla kogo?

Joga jest na tyle uniwersalną techniką ćwiczeń, że niemal każdy może spróbować swoich sił na macie do jogi i czerpać z niej niesamowite korzyści. Jogę można zacząć uprawiać niezależnie od wieku, płci czy wagi, co jednak nie oznacza, że dla każdego będzie całkowicie bezpieczną formą aktywności. Istnieje kilka przeciwwskazań do praktykowania jogi, jak np. osteoporoza, silne bóle w kręgosłupie czy bolesna i intensywna miesiączka.

Jak zacząć ćwiczyć jogę? Sprzęt

Do ćwiczenia jogi, w przeciwieństwie do wielu innych odmian aktywności fizycznej, nie potrzeba specjalistycznego sprzętu. Dla osób początkujących wystarczy wygodna odzież sportowa przylegająca do ciała i mata do jogi, najlepiej z antypoślizgową powłoką. Co ważne, jogę warto uprawiać na boso, bez obuwia sportowego.

Joga dla początkujących

Wiele osób rozpoczyna swoją przygodę z jogą w domowym zaciszu, korzystając z darmowych tutorali internetowych lub płatnych subskrypcji. Jednak aby czerpać jak najwięcej korzyści z praktykowania asan czy kriji, warto wybrać się na zajęcia dla osób początkujących.

Kameralna Joga Warszawa to świetny sposób na to, aby poznać tajniki jogi w intymnej atmosferze. Wykwalifikowani instruktorzy dopasowują zestaw ćwiczeń do indywidualnych predyspozycji każdego z klientów i to niezależnie od poziomu zaawansowania. Butikowe kluby fitness cieszą się coraz większą popularnością z uwagi na swój przytulny klimat, gdzie osiągnięcie równowagi fizycznej i duchowej jest niemal gwarantowane. Oprócz jogi, sporym zainteresowaniem w Warszawie cieszy się również pilates, czyli najprościej mówiąc, ćwiczenia ukierunkowane na wzmacnianie mięśni całego ciała.

Styl Życia

Styl Życia - najnowsze informacje