środa, 27 października 2021 15:51

Kraków: Pomoc drogowa będzie jeździć po buspasach?

Autor Tomasz Stępień
Kraków: Pomoc drogowa będzie jeździć po buspasach?

Decyzji jeszcze nie ma, ale jest pomysł dopuszczenia samochodów pomocy drogowej do poruszania się po wydzielonych buspasach. Klub radnych Platforma.Nowoczesna Koalicja Obywatelska złożył projekt uchwały w tej sprawie.

Obecnie w Krakowie do poruszania się buspasami są uprawnione autobusy komunikacji miejskiej, pojazdy uprzywilejowane, busy, taksówki, a także motocykle. Na mocy ustawy mogą też nimi jeździć, tak jak w całej Polsce, samochody elektryczne. Ale nie są uprawnione do poruszania się buspasami samochody pomocy drogowej. Nawet jeśli jadą, aby zabrać auto, które uległo wypadkowi czy awarii, są zmuszone stać w korkach. Dodajmy - często spowodowanych przez zdarzenie drogowe, do którego właśnie zmierzają. – Jest to sytuacja nielogiczna, która powoduje że służby interwencyjne z zakresu pomocy drogowej i assistance nie mogą działać efektywnie i szybko rozładowywać zatorów drogowych w Krakowie – argumentują krakowscy radni. – Aby działania mogły odbywać się szybciej, co pozytywnie wpłynie na czas usunięcia skutków kolizji, wypadków, zablokowania pasów ruchu, zablokowania torowisk, niezbędne jest by w/w pojazdy mogły szybciej docierać na miejsce zdarzenia.

I dlatego klub radnych Platforma.Nowoczesna Koalicja Obywatelska złożył dziś projekt uchwały kierunkowej do Prezydenta w sprawie dopuszczenia samochodów pomocy drogowej do poruszania się po wydzielonych buspasach. – Uprawnienie w/w pojazdów do poruszania się po buspasach w Krakowie, znacznie skróci czas realizacji udrożnień ruchu tam, gdzie to konieczne, tym samym wpływając pozytywnie na zmniejszenie zatorów lub blokad ruchu, które tak często w Krakowie występują – piszą we wniosku radni.

Jak argumentują, to najlepsze rozwiązanie, które na dodatek nie stoi w sprzeczności z obowiązującymi przepisami. Nie wpłynie też na drożność buspasów i czasy przejazdów komunikacji miejskiej, gdyż pojazdy te wyjeżdżają – w stosunku do innych poruszających się po wydzielonych jezdniach – stosunkowo rzadko. A z ich budowa techniczna praktycznie uniemożliwia wykorzystywane w innych celach. Nie będzie więc dochodzić do wykorzystywania ich w innych celach i nadużywania dostępu do buspasów.

– W obecnych warunkach organizacji ruchu, przy przykładowym zablokowaniu torowiska przy ulicy Długiej, czas dojazdu pojazdu pomocy drogowej w celu uwolnienia przejazdu na torowisku, odbywa się do 30 minut + czas operacji na miejscu – twierdzą radni. – Przy udostępnieniu buspasów, ten czas mógłby zostać skrócony o kilkanaście minut, co w przypadku komunikacji jest niezwykle istotną poprawą.

Kraków - najnowsze informacje

Rozrywka