Może ciężko w to uwierzyć, bo mówiło się o tym od lat, ale stolica Małopolski zbliża się do kluczowego momentu w realizacji jednej z najważniejszych inwestycji w historii miasta – budowy metra. Projekt, który był marzeniem wielu krakowian, zaczyna nabierać konkretnych kształtów.
Miasto jest w trakcie opracowywania dokumentacji projektowej oraz pozyskiwania niezbędnych decyzji, które pozwolą na rozpoczęcie prac budowlanych. Pierwszy etap inwestycji, o długości sześciu kilometrów, ma zostać zrealizowany do końca przyszłego roku. Obecnie Kraków oczekuje na decyzję środowiskową. Jej uzyskanie planowane jest na pierwszy kwartał 2025 roku. To niezbędny krok, który pozwoli na dalsze postępy w realizacji projektu, w tym na ogłoszenie przetargu na wybór wykonawcy oraz opracowanie szczegółowej dokumentacji.
Metro jako priorytet
Prezydent Krakowa, Aleksander Miszalski, podczas swojego wystąpienia na sesji Rady Miasta, podkreślił, że budowa metra jest jednym z kluczowych zobowiązań złożonych mieszkańcom w trakcie kampanii wyborczej. – Krakowianie od lat wyrażają wolę, by w mieście powstało metro i my temu procesowi nadajemy priorytet – mówił prezydent. Zaznaczył jednocześnie, że miasto odchodzi od koncepcji podziemnych tramwajów na rzecz realizacji metra, które ma stać się nowoczesnym kręgosłupem komunikacyjnym miasta.
Etapy budowy i finansowanie
Budowa metra została podzielona na etapy. Pierwszy, obejmujący odcinek od skrzyżowania ulic Reymonta i Piastowskiej do ronda Młyńskiego, ma zostać sfinansowany z budżetu miasta, środków unijnych oraz dotacji państwowych. Koszt realizacji tego 6-kilometrowego odcinka szacowany jest na 3 miliardy złotych. Kolejne etapy, wschodni i zachodni, obejmujące łącznie około 20 kilometrów linii, mają zostać zrealizowane w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Szacunkowy ich koszt to około 10 miliardów złotych, a ich realizacja ma być możliwa dzięki zaangażowaniu środków publicznych oraz prywatnych inwestorów.
Tunel pod centrum miasta
Priorytetem dla Krakowa jest budowa tunelu pod ścisłym centrum, który będzie kluczowym elementem pierwszego etapu realizacji. Prace przygotowawcze już trwają, a w czwartym kwartale 2024 roku planowane jest powołanie zespołu oraz rady ds. budowy metra. Po uzyskaniu decyzji środowiskowej miasto przystąpi do opracowania dokumentacji. W ramach projektu Kraków planuje współpracę z lokalnymi uczelniami, w tym Politechniką Krakowską, Akademią Górniczo-Hutniczą oraz Uniwersytetem Ekonomicznym. Powołana zostanie również Rada Naukowo-Techniczna ds. budowy metra, która ma wspierać proces realizacji inwestycji swoją wiedzą i doświadczeniem.
Równolegle z pracami nad centralnym odcinkiem metra, planowane jest przedłużenie linii na wschód i zachód. Koszt realizacji jednego kilometra trasy szacowany jest na około 0,5 miliarda złotych. Miasto chce jak najszybciej przystąpić do dialogu konkurencyjnego z potencjalnymi partnerami prywatnymi, aby zapewnić sprawną budowę kolejnych etapów inwestycji.
Studium wykonalności i analizy
Prace nad realizacją metra w Krakowie trwają od lat. W 2014 roku podjęto decyzję o sporządzeniu studium rozwoju systemu transportu, a w latach 2018-2021 opracowano projekt wykonalności budowy szybkiego, bezkolizyjnego transportu szynowego. Przeprowadzono liczne analizy, w tym badania geologiczne, które były niezbędne do opracowania planu finansowego i technicznego.
Koszt całkowity projektu
Łączny koszt realizacji pierwszej linii metra w Krakowie, obejmującej około 26 kilometrów trasy, szacowany jest na 13 miliardów złotych. Dodatkowo koszt pozyskania taboru wyniesie około 1,5 miliarda złotych. Wszystkie te działania mają na celu zapewnienie miastu nowoczesnego, szybkiego transportu, który stanie się odpowiedzią na największe wyzwania komunikacyjne Krakowa. Budowa metra w Krakowie to ogromne wyzwanie, które z pewnością wpłynie na rozwój miasta. Decyzje podejmowane teraz będą miały dalekosiężne skutki, które odczują przyszłe pokolenia mieszkańców. To inwestycja, która może na zawsze zmienić oblicze komunikacyjne stolicy Małopolski.
fot: Pixabay / Zdjęcie Ilustracyjne