– Wciąż nie wiemy czy powrócą tak popularne w Krakowie podróże City Break, jak kształtować się będzie turystyka pielgrzymkowa i biznesowa – niepokoi się Natalia Vince, rzecznik Airport Kraków. Martwić się jest o co. W ostatnim roku z krakowskiego lotniska skorzystało niemal trzy razy mniej pasażerów, niż latach przed pandemią. A zapowiadało się jeszcze gorzej - w styczniu 2021 Airport Kraków obsłużył ledwie 50 tys. pasażerów miesięcznie. Katastrofa!
Samolotem można szybciej i dalej. Można zobaczyć więcej w krótszym czasie. Niektórzy bez transportu powietrznego nie wyobrażają sobie podróży, a jednak był taki czas kiedy to wszystko ustało, bo świat się zatrzymał. W ciągu 2 lat walki z pandemią każda z branż stara się utrzymać robiąc co może, żeby życie toczyło się w miarę normalne. O tym, co się zmieniło, czego spodziewać się i jak wygląda aktualna sytuacja na lotnisku w Krakowie - największym w regionie - rozmawiamy z rzecznik Airport Kraków, Natalią Vince.
Podsumowaliście państwo rok - nie wypadł źle w porównaniu do 2020, za to już gorzej jeśli chodzi o poprzednie lata.
– To był trudny rok dla całej branży lotniczej i także dla krakowskiego lotniska.
Na początku 2021 roku obsługiwaliśmy od 50-70 tysięcy pasażerów miesięcznie,
od sezonu letniego sytuacja się znacznie się poprawiła, utrzymywaliśmy już dość stabilny poziom ruchu. Średnio blisko 400 tys. pasażerów miesięcznie. Na przykład w grudniu z usług krakowskiego lotniska skorzystało 431 097 pasażerów, czyli o 40% mniej w stosunku do grudnia 2019 roku, ale już o 464% więcej w stosunku do grudnia 2020 roku. Łącznie w 2021 roku obsłużono 3 072 074 pasażerów. Patrząc na dane statystyczne w ruchu pasażerskim w 2019 roku, gdy witaliśmy na krakowskim lotnisku 8 milionowego pasażera, już wiemy, że długo trzeba będzie czekać na takie rekordy. Według aktualnie dostępnych prognoz z rynku lotniczego w Kraków Airport w 2022 roku możemy spodziewać się ok. 5 mln pasażerów.
Jak wyglądały loty w minionym, które kierunki były "konieczne" i aktywne, a z których trzeba było zrezygnować?
– Przywracanie kierunków w czasie pandemii zależne było nie tylko od popytu, ale również od wprowadzonych restrykcji. Trudno więc mówić o dzieleniu kierunków na konieczne i niekonieczne. Latem 2019 roku mieliśmy ponad 130 połączeń regularnych, latem 2021 roku tych połączeń było ponad 120. Warto zaznaczyć, że nawet w trakcie pandemii przewoźnicy uruchomili około 20 nowych połączeń lotniczych, w tym m.in. do: Nowego Jorku, Tirany, Splitu, Rygi czy Turynu.
Jakie panowały obostrzenia np. w czasie kolejnych lockdownów i jak to wygląda dzisiaj?
– W okresie całkowitego lockdownu notowaliśmy spadki sięgające 100 proc, a jednak w tym czasie nie było mowy o zamknięciu lotniska, które jako lotnisko wojskowe służy także obronności Rzeczpospolitej, a także w ramach Lotniczego Pogotowia Ratunkowego ratuje ludzkie życie. Odbywały się także rejsy o statusie rescue fly. Infrastruktura terminala została dostosowana do krajowych i międzynarodowych wymogów już od samego początku ogłoszenia pandemii, zmieniały się tylko niektóre zasady sanitarne. Był czas, gdy do terminala pasażerowie mogli wejść tylko po wcześniejszym poddaniu się pomiarowi temperatury, zamknięte były lokale gastronomiczne. Obecnie nadal utrzymywany jest obowiązek zakrywania ust i nosa podczas całej podróży i sądzimy, że konieczność zakładania maseczki pozostanie jeszcze teraz przez długi okres na lotniskach i w samolotach.
Punkty wymazowe działające na naszym lotnisku mają pomóc pasażerom
w dopełnieniu wszystkich formalności przy wjeździe do krajów, które wymagały i nadal wymagają testów na obecność koronawirusa. Cieszymy się, gdyż Airports Council International World (Międzynarodowa Rada Portów Lotniczych) przyznała krakowskiemu lotnisku akredytacje ACI Airport Health Accreditation.
Program ten obejmuje zagadnienia dotyczące zasad postępowania w związku
z pandemią COVID-19 opracowanych przez międzynarodowe organizacje lotnicze jak ICAO, EASA oraz ACI. Akredytacja jest jasnym sygnałem dla pasażerów, przewoźników, pracowników w zakresie skoordynowanej dbałości zarządzającego lotniskiem o ich zdrowie oraz minimalizowania możliwości zarażenia się COVID-19
Które z kierunków są najbardziej popularne i czy te połączenia zostały już przywrócone?
– W 2019 roku najwięcej pasażerów skorzystało z połączeń do Wielkiej Brytanii, Niemiec i Włoch. W 2021 roku pierwsza trójka to te same państwa, choć na miejsce 2 przesunęły się Włochy. Jeśli chodzi o najpopularniejsze miasta to w 2019 roku były to: Londyn, Frankfurt, Warszawa, Oslo oraz Monachium. Wyloty do wszystkich tych miast odbywały się również w 2021 roku.
Czy widać wyraźny wzrost zainteresowania lotami, ludzie mniej się boją? Jeśli chcemy lecieć to czego aktualnie spodziewać się przy odprawie?
– Mimo trudności i obostrzeń w branży turystycznej pasażerowie wciąż chętnie wybierają transport lotniczy jako drogę dotarcia do celu. Widać to było w miesiącach letnich, gdy spełniali swoje marzenia o wakacjach i wyruszali do pięknych słonecznych miast kuszących zabytkami i znakomitą kuchnią. W czasie Bożego Narodzenia i Nowego Roku obserwowaliśmy także znaczny ruch w podróżach rodzinnych. Wciąż nie wiemy czy powrócą tak popularne w Krakowie podróże City Break [wycieczki weekendowe - przyp. red], jak kształtować się będzie turystyka pielgrzymkowa i biznesowa. Kraków Airport jest ważną częścią regionu i stanowi kluczowy element układu komunikacyjnego. Jego rozwój bezpośrednio przekłada się na wzrost pozycji gospodarczej także ruchu turystycznego Krakowa i Małopolski.
Dokumentów uprawniających nas do bezpiecznej podróży jest znacznie więcej niż przed pandemią dlatego też od pasażerów zależeć będzie jak długo trwa kontrola dokumentów. Przez cały czas prosimy podróżnych, aby przestrzegali zasad i sprawdzali na bieżąco jakie mają przygotować dokumenty wymagane w podróży.
Pandemia pokazała nam, że mimo często zmieniających się zasad wjazdowych do poszczególnych krajów oraz obostrzeń dotyczących zasad sanitarnych, większość pasażerów Kraków Airport jest znakomicie przygotowana do podróży. Wciąż rekomendujemy naszym pracownikom szczepienia, zaszczepieni pasażerowie także dzięki unijnemu certyfikatowi covidowemu mogą latać znacznie swobodniej.
Pasażerowie żalą się, że mimo obostrzeń i być może zachowanego dystansu na lotnisku, w autobusach dowożących podróżnych jest ciasno i ciężko o przestrzeń, macie Państwo jakiś pomysł na to?
– Od początku 2020 roku Kraków Airport na bieżąco współpracuje z Głównym Inspektorem Sanitarnym, a także stosuje się do wszystkich rozporządzeń Ministerstwa Infrastruktury oraz innych merytorycznych organów państwowych, a także do zaleceń Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Obecnie także agenci handlingowi dostosowują liczbę pasażerów w autobusach do limitów określonych w Rozporządzeniu Rady Ministrów.
fot: Wikimedia Commons/Jakub Hałun