wtorek, 20 lipca 2021 07:55

Oświęcim. Genialna maturzystka z Grojca. Taki wynik osiąga mniej niż jeden procent osób na świecie

Autor Norbert Kwiatkowski
Oświęcim. Genialna maturzystka z Grojca. Taki wynik osiąga mniej niż jeden procent osób na świecie

Rodzina, mieszkańcy, a przede wszystkim sama Dominika Kulig z Grojca (powiat oświęcimski) może być dumna. Miesiące ciężkiej pracy dały niesamowity efekt w postaci 45 punktów na 45 możliwych w międzynarodowej maturze.

Dominika, która jest absolwentką Szkoły Podstawowej w Grojcu i Gimnazjum Towarzystwa Salezjańskiego w Oświęcimiu na zdawanie swojej matury zdecydowała się w prestiżowym Międzynarodowym Liceum Paderewskiego w Lublinie w klasie o profilu biologiczno-chemicznym.

Matura międzynarodowa (IB) to część programu edukacyjnego stworzonego przez International Baccalaureate czyli fundację genewską powstałą w 1968 roku w Szwajcarii. Program ten realizowany jest w szkołach na całym świecie w ponad 4000 placówek, w tym w kilkudziesięciu w Polsce. Od tradycyjnego, znanego wszystkim egzaminu dojrzałości, różni się kilkoma bardzo istotnymi kwestiami.

Program matury międzynarodowej składa się zasadniczo z pięciu części
CAS (Creativity, Action, Service), który niejako wypełnia lukę pozostawioną przez brak lekcji WF i zajęć artystycznych w programie oraz przygotowuje ucznia do świadomego życia w społeczeństwie.

W ramach tego komponentu student IB jest zobowiązany zrealizować 50 godzin w każdej z gałęzi CAS - kreatywności, sporcie i pomocy społecznej - w trakcie dwóch lat trwania programu. Konieczne jest również wprowadzenie projektu, tj. bardziej złożonej inicjatywy uczniowskiej, łączącej wymienione gałęzie CAS.

EE (Extended Essay) tj. praca badawcza na 4000 słów, napisana przez ucznia w języku angielskim, na dowolny temat, pod kontrolą wybranego nauczyciela.

TOK (Theory of Knowledge) czyli zajęcia z teorii wiedzy, gdzie uczniowie dowiadują się w jaki sposób poznają, weryfikują i wiedzą, kończące się prezentacją oraz esejem.

Internal Assessment - czyli oceniane w szkole oraz moderowane przez zewnętrznych oceniających, prace uczniów stanowiące zwykle 20-25% końcowej (maturalnej) oceny z przedmiotu.

External Assessment - tj. egzaminy, odbywające się w maju, podobnie jak w przypadku polskiego systemu edukacji. Matura IB przewiduje egzaminy pisemne (dwa do trzech) ze wszystkich sześciu przedmiotów wybranych przez ucznia oraz egzaminy ustne z każdego podjętego języka - łącznie z językiem ojczystym.

Jednym z głównych powodów, dla których uczniowie podchodzą do matury międzynarodowej jest fakt, że ułatwia im aplikacje na zagraniczne uczelnie. Dyplom IB jest uznawany na wielu uczelniach na całym świecie, w tym na tych najbardziej prestiżowych takich jak Oxford i Cambridge.

Nasza bohaterka - przygotowując się pilnie do matury - uzyskała najwyższe oceny z każdego ze zdawanych przedmiotów na maturze. Niesamowite!

Żeby ukazać geniusz wyjątkowej nastolatki wystarczy dodać, że taki wynik osiąga mniej niż jeden procent osób na całym świecie. Matura należy do bardzo trudnych, a osiągnięcie takiego rezultatu jest możliwe tylko dzięki systematycznej i ciężkiej pracy.

Dominika swoją przyszłość widzi w medycynie. Od października rozpoczyna studia na kierunku lekarskim. Na jakiej uczelni? To aktualnie niewiadoma... Genialną mieszkankę Grojca chciałyby w swoich szeregach nie tylko najlepsze polskie uczelnie, ale również te na całym świecie.

Źródło: Fakty Oświęcim

Foto: Liceum Paderewski

Oświęcim

Oświęcim - najnowsze informacje