Rok szkolny 2025/2026 przyniósł kolejne, niezwykle cenne doświadczenia zawodowe uczniom i nauczycielom Zespołu Szkół Ogólnokształcących i Zawodowych im. Bohaterów Monte Cassino w Lubniu. Tegoroczne praktyki zawodowe dla uczniów klas IV technikum zostały zrealizowane w ramach projektu finansowanego z funduszy Unii Europejskiej – programu Erasmus+, sektor Kształcenie i szkolenie zawodowe (numer projektu 2025-1-PL01-KA121-VET-000314306), w ramach pięcioletniej akredytacji na lata 2021–2027.
W terminie 29.09–10.10.2025 na praktyki zawodowe do Grecji wyjechało 21 uczniów oraz 2 opiekunów. Byli to uczniowie technikum w zawodach technik hotelarstwa oraz technik żywienia i usług gastronomicznych.
Wyjazd poprzedziła staranna rekrutacja uczestników oraz kompleksowe przygotowanie w formie zajęć kulturowych z elementami języka greckiego, lekcji Praktyki odbywały się w Hotelu Poseidon Palace w Leptokarii. Uczniowie realizowali zadania zgodne z podstawą programową i harmonogramem stażu.
Technicy hotelarstwa zdobywali doświadczenie na recepcji hotelowej, poznając zasady rezerwacji, meldowania i wymeldowywania gości, obsługi klientów, systemów płatności oraz fakturowania. Odbyli również praktykę w restauracji hotelowej, gdzie uczyli się profesjonalnej obsługi gości, przygotowywania koktajli bezalkoholowych, parzenia tradycyjnej greckiej kawy oraz serwowania orzeźwiających napojów i bufetów.
Ponadto doskonalili umiejętności w zakresie prac pokojowych – przygotowywali pokoje dla nowych gości, dbali o porządek w obiekcie i wokół niego, poznali procesy prania i suszenia bielizny hotelowej oraz uczestniczyli w organizacji wydarzeń hotelowych.
Z kolei technicy żywienia i usług gastronomicznych rozwijali swoje kompetencje zawodowe w restauracji hotelowej, poznając zasady profesjonalnego serwisu, etykiety kelnerskiej oraz organizacji pracy w zespole kuchennym. Praca w międzynarodowym środowisku sprzyjała doskonaleniu umiejętności komunikacyjnych i pracy zespołowej.
Uczniowie technikum gastronomicznego mieli okazję poznać tajniki greckiej kuchni, przygotowując potrawy w lokalnych restauracjach, obsługując gości oraz uczestnicząc w warsztatach kulinarnych i kursie baristy.
Poznali proces parzenia tradycyjnej greckiej kawy, przygotowywania potraw z ryb i owoców morza, a także greckich wypieków. Podczas wyjazdów zawodoznawczych odwiedzili regionalną fabrykę sera feta oraz rodzinną winnicę, w której mogli poznać proces produkcji i sprzedaży wina. Praktyki i szkolenia były realizowane we współpracy z grecką organizacją partnerską Olympus Education Services Single Member P.C. z miejscowości Nei Pori. Oprócz nauki zawodu, uczniowie poznawali również historię, kulturę i zwyczaje Grecji. W trakcie pobytu kosztowali lokalnych potraw, takich jak moussaka, souvlaki, pastisio, sałatka grecka, pita, tzatziki czy gemista.
Brali także udział w warsztatach tańców greckich, gdzie uczyli się popularnych choreografii, oraz w licznych wycieczkach krajoznawczych. Zwiedzili m.in. klasztory w Meteorach, malownicze miejscowości Platamonas, Litochoro i Stary Panteleimon, a także odbyli niezapomniany rejs na wyspę Skiathos i plażę Koukounaries, połączony z nauką tańca Zorby.
Udział w projekcie 2025-1-PL01-KA121-VET-000314306 umożliwił uczniom zdobycie doświadczenia zawodowego na europejskim rynku pracy, rozwinięcie umiejętności językowych oraz poznanie nowej kultury.
Uczestnicy nauczyli się współpracy w grupie, podziału obowiązków, komunikacji międzykulturowej i samodzielności. Każdy z nich otrzymał certyfikat uczestnictwa oraz dokument Europass Mobilność, potwierdzające zdobyte kompetencje i otwierające drogę do dalszej kariery zawodowej.
Projekt jest częścią długofalowej strategii rozwoju szkoły i wpisuje się w cele akredytacji Erasmus+ na lata 2021–2027. Główne założenia to:
Podniesienie umiejętności zawodowych i międzykulturowych uczniów,
Doskonalenie znajomości języków obcych,
Poszerzanie kompetencji zawodowych kadry poprzez kursy i szkolenia branżowe,
Poznanie organizacji pracy w krajach UE,
Rozwój współpracy międzynarodowej szkoły,
Rozwój osobisty i zawodowy uczniów,
Promowanie europejskich wartości – solidarności, tolerancji i aktywnego obywatelstwa,
Wyrabianie nawyku ciągłego doskonalenia zawodowego i zwiększania mobilności na rynku pracy.
Każdy z uczestników mobilności wrócił do kraju bogatszy o wiedzę, doświadczenie i wspomnienia. Praktyki w Grecji były nie tylko doskonałą lekcją zawodu, ale też inspirującą przygodą, która z pewnością zaprocentuje w przyszłości.
Projekt 2025-1-PL01-KA121-VET-000314306 jest dofinansowany przez Unię Europejską w ramach programu Erasmus+, Akcja 1 – Mobilność edukacyjna, sektor Kształcenie i szkolenia zawodowe dla uczniów i kadry, w ramach akredytacji na lata 2021–2027.



















![Nowa przestrzeń dla najmłodszych mieszkańców Myślenic [FOTO]](https://cdn.glos24.pl/2025/12/Otwarcie---obka-04.12.25--16-_w300.webp)

![Wieliczka i Myślenice z jasnym stanowiskiem podczas protestu. Nie dla S7 [ZDJĘCIA]](https://cdn.glos24.pl/2025/12/Wieliczka-i-My-lenice-z-jasnym-stanowiskiem-podczas-protestu.-Nie-dla-S7--ZDJ-CIA-_w300.webp)


