W poniedziałek, 8 lutego GDDKiA w Krakowie przekazała plac budowy kolejnego odcinka północnej obwodnicy Krakowa. Odcinek połączy węzeł Modlnica z węzłem Mistrzejowice.
5 lutego decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (tzw. „zrid”) dla kolejnego odcinka zadania „Budowa drogi ekspresowej S52 – odcinek Północna Obwodnica Krakowa: węzeł Modlnica – węzeł Kraków Mistrzejowice” wydał wojewoda małopolski Łukasz Kmita. "Zrid” dotyczy części pierwszej obwodnicy – od istniejącego węzła Modlnica w kierunku wschodnim, za projektowany węzeł Zielonki (łącznie z tunelem w Zielonkach). Ten odcinek będzie miał długość 5 km.
Wydanie decyzji połączono z brefingiem prasowym w Urzędzie Wojewódzkim w Krakowie, podczas którego wojewoda małopolski Łukasz Kmita przekazał wydaną decyzję dyrektorowi Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad – Oddziału w Krakowie Tomaszowi Pałasińskiemu.
- Jesteśmy coraz bliżej domknięcia całej północnej obwodnicy Krakowa. „Zielone światło” zapala się dziś dla pierwszej części tego zadania drogowego, odcinek drugi – najdłuższy – jest w budowie, zaś „zrid” dla trzeciego wydamy lada moment. Inwestycja ta usprawni ruch tranzytowy oraz turystyczny w Krakowie. Jest ona ważna zarówno dla mieszkańców Krakowa, jak i Małopolski, ale także osób odwiedzających nasze województwo – mówił wojewoda małopolski Łukasz Kmita.
- W poniedziałek przekażemy wykonawcy plac budowy i rozpocznie się wycinka drzew i krzewów oraz prace geodezyjne. Ustalone zostaną granice inwestycji, co pozwoli jak najszybciej rozpocząć prace zasadnicze przy budowie POK S52 na tym odcinku, jak tylko pozwolą na to warunki atmosferyczne. W związku z tym, że jest to obszar cenny pod względem archeologicznym, prowadzone są tam nadal badania na wyznaczonych stanowiskach - powiedział dyrektor GDDKiA – Oddziału w Krakowie Tomasz Pałasiński.
Odcinek, którego dotyczy „zrid”, będzie realizowany w Krakowie oraz w miejscowości Zielonki w powiecie krakowskim, a także w miejscowościach Modlniczka i Modlnica w gminie Wielka Wieś. Jest to początkowy odcinek północnej obwodnicy Krakowa, na skrzyżowaniu trasy S52 i DK94 w kierunku na Olkusz.
Zakres planowanych prac obejmie między innymi:
- budowę drogi ekspresowej S52, klasy S, o dł. ok. 5 km;
- budowę łącznic węzła drogowego „Modlnica”;
- budowę węzła drogowego „Zielonki” na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 794 (Trasa Wolbromska), z łącznicami i rozbudową DW klasy G;
- budowę, rozbudowę oraz przebudowę dróg powiatowych oraz gminnych na trasie przebiegu drogi ekspresowej;
- budowę zatok autobusowych przy drodze wojewódzkiej, drogach gminnych i powiatowych;
- budowę chodników i ścieżek rowerowych;
- budowę wiaduktów i mostów drogowych (nad drogami i ciekami wodnymi);
- budowę tunelu;
- budowę lądowiska dla śmigłowców ratownictwa medycznego.
Inwestycja jest realizowana w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023. Decyzja została wydana z rygorem natychmiastowej wykonalności, co oznacza, że można od razu zaczynać prace. Inwestorem jest Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad, Oddział w Krakowie, a wykonawcą turecko-polskie konsorcjum Gülermak i Mosty Łódź.
Koszt budowy całego odcinka drogi ekspresowej S52 o długości 12,5 km to ponad 1,4 mld zł. Harmonogram realizacyjny przewiduje zakończenie budowy i oddanie drogi do użytkowania w 2023 r.
Przypominamy, że budowa końcowego odcinka północnej obwodnicy Krakowa oficjalnie rozpoczęła się na początku lipca ubiegłego roku. Pisaliśmy o tym tu:

W ramach inwestycji powstanie dwujezdniowa droga ekspresowa z trzema pasami ruchu w każdym kierunku, na którą będzie można wjechać poprzez węzły: Modlnica (dobudowane zostaną cztery łącznice), Zielonki, Węgrzyce i Batowice. Trasa zostanie poprowadzona w trzech tunelach: pod rzeką Prądnik (długość 870 m), pod wzgórzem w Batowicach (653 m) oraz pod wzgórzem Syberia na terenie Krakowa (98 m). Powstanie 27 obiektów mostowych, 4 km murów oporowych oraz 20 km dróg dojazdowych.
Nowy odcinek S52 połączy w jeden ciąg już istniejące i realizowane fragmenty obwodnicy Krakowa, a także wszystkie wyloty dróg krajowych (DK 79 i 94) po północnej stronie miasta z A4 i S7. Usprawni przemieszczanie się od strony zachodniej w kierunku północnym (Kielce, Warszawa), zachodnim (Katowice, Wrocław), wschodnim (Tarnów, Rzeszów) bez konieczności przejazdu przez zatłoczone miasto. Przejmie ruch tranzytowy, jak również część ruchu miejskiego, obecnie przechodzącego przez północną część miasta drogą DK 79. Według prognoz ruch na nowym odcinku przekroczy średnio 30 tys. poj./dobę już w roku 2025.
inf. i foto: UMWM
zobacz też:
