wtorek, 9 lutego 2021 14:57

Rusza budowa kolejnego odcinka północnej obwodnicy Krakowa

Autor Marzena Gitler
Rusza budowa kolejnego odcinka północnej obwodnicy Krakowa

W poniedziałek, 8 lutego  GDDKiA w Krakowie przekazała plac budowy kolejnego odcinka północnej obwodnicy Krakowa. Odcinek połączy węzeł Modlnica z węzłem Mistrzejowice.

5 lutego decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (tzw. „zrid”) dla kolejnego odcinka zadania „Budowa drogi ekspresowej S52 – odcinek Północna Obwodnica Krakowa: węzeł Modlnica – węzeł Kraków Mistrzejowice” wydał wojewoda małopolski Łukasz Kmita. "Zrid” dotyczy części pierwszej obwodnicy – od istniejącego węzła Modlnica w kierunku wschodnim, za projektowany węzeł Zielonki (łącznie z tunelem w Zielonkach). Ten odcinek będzie miał długość 5 km.

Wydanie decyzji połączono z brefingiem prasowym w Urzędzie Wojewódzkim w Krakowie, podczas którego wojewoda małopolski Łukasz Kmita przekazał wydaną decyzję dyrektorowi Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad – Oddziału w Krakowie Tomaszowi Pałasińskiemu.

- Jesteśmy coraz bliżej domknięcia całej północnej obwodnicy Krakowa. „Zielone światło” zapala się dziś dla pierwszej części tego zadania drogowego, odcinek drugi – najdłuższy – jest w budowie, zaś „zrid” dla trzeciego wydamy lada moment. Inwestycja ta usprawni ruch tranzytowy oraz turystyczny w Krakowie. Jest ona ważna zarówno dla mieszkańców Krakowa, jak i Małopolski, ale także osób odwiedzających nasze województwo – mówił wojewoda małopolski Łukasz Kmita.

- W poniedziałek przekażemy wykonawcy plac budowy i rozpocznie się wycinka drzew i krzewów oraz prace geodezyjne. Ustalone zostaną granice inwestycji, co pozwoli jak najszybciej rozpocząć prace zasadnicze przy budowie POK S52 na tym odcinku, jak tylko pozwolą na to warunki atmosferyczne. W związku z tym, że jest to obszar cenny pod względem archeologicznym, prowadzone są tam nadal badania na wyznaczonych stanowiskach - powiedział dyrektor GDDKiA – Oddziału w Krakowie Tomasz Pałasiński.

Odcinek, którego dotyczy „zrid”, będzie realizowany w Krakowie oraz w miejscowości Zielonki w powiecie krakowskim, a także w miejscowościach Modlniczka i Modlnica w gminie Wielka Wieś. Jest to początkowy odcinek północnej obwodnicy Krakowa, na skrzyżowaniu trasy S52 i DK94 w kierunku na Olkusz.

Zakres planowanych prac obejmie między innymi:

  • budowę drogi ekspresowej S52, klasy S, o dł. ok. 5 km;
  • budowę łącznic węzła drogowego „Modlnica”;
  • budowę węzła drogowego „Zielonki” na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 794 (Trasa Wolbromska), z łącznicami i rozbudową DW klasy G;
  • budowę, rozbudowę oraz przebudowę dróg powiatowych oraz gminnych na trasie przebiegu drogi ekspresowej;
  • budowę zatok autobusowych przy drodze wojewódzkiej, drogach gminnych i powiatowych;
  • budowę chodników i ścieżek rowerowych;
  • budowę wiaduktów i mostów drogowych (nad drogami i ciekami wodnymi);
  • budowę tunelu;
  • budowę lądowiska dla śmigłowców ratownictwa medycznego.

Inwestycja jest realizowana w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023. Decyzja została wydana z rygorem natychmiastowej wykonalności, co oznacza, że można od razu zaczynać prace. Inwestorem jest Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad, Oddział w Krakowie, a wykonawcą turecko-polskie konsorcjum Gülermak i Mosty Łódź.

Koszt budowy całego odcinka drogi ekspresowej S52 o długości 12,5 km to ponad 1,4 mld  zł. Harmonogram realizacyjny przewiduje zakończenie budowy i oddanie drogi do użytkowania w 2023 r.

Przypominamy, że budowa końcowego odcinka północnej obwodnicy Krakowa oficjalnie rozpoczęła się na początku lipca ubiegłego roku. Pisaliśmy o tym tu:

Łopaty poszły w ruch. Ruszyła budowa północnej obwodnicy Krakowa
Rozpoczynają się prace budowlane na Północnej Obwodnicy Krakowa w ciągu drogi ekspresowej S52 na odcinku węzeł Modlnica – węzeł Mistrzejowice. – Północna Obwodnica Krakowa to przykład na to, że obecny rząd dotrzymuje słowa. Startowaliśmy od zera, bo ta bardzo potrzebna dla miasta i regionu inwe…

W  ramach inwestycji powstanie dwujezdniowa droga ekspresowa z trzema  pasami ruchu w każdym kierunku, na którą będzie można wjechać poprzez  węzły: Modlnica (dobudowane zostaną cztery łącznice), Zielonki, Węgrzyce  i Batowice. Trasa zostanie poprowadzona w  trzech tunelach: pod rzeką  Prądnik (długość 870 m), pod wzgórzem w Batowicach (653 m) oraz pod  wzgórzem Syberia na terenie Krakowa (98 m). Powstanie 27 obiektów  mostowych, 4 km murów oporowych oraz 20 km dróg dojazdowych.

Nowy  odcinek S52 połączy w jeden ciąg już istniejące i realizowane fragmenty  obwodnicy Krakowa, a także wszystkie wyloty dróg krajowych (DK 79 i 94)  po północnej stronie miasta z A4 i S7. Usprawni przemieszczanie się od  strony zachodniej w kierunku północnym (Kielce, Warszawa), zachodnim  (Katowice, Wrocław), wschodnim (Tarnów, Rzeszów) bez konieczności  przejazdu przez zatłoczone miasto. Przejmie ruch tranzytowy, jak również  część ruchu miejskiego, obecnie przechodzącego przez północną część  miasta drogą DK 79. Według prognoz ruch na nowym odcinku przekroczy średnio 30 tys. poj./dobę już w roku 2025.

inf. i foto: UMWM

zobacz też:

Obwodnica północna domknie ring wokół Krakowa
Z perspektywy rozpoczętych inwestycji, miniony rok był dla północy Krakowa bardzo owocny. Ruszyła budowa tramwaju na Górkę Narodową i przebudowa al. 29 Listopada oraz budowa północnej obwodnicy. A ta komunikacyjnie najbardziej odciąży Kraków.
Kraków

Kraków - najnowsze informacje