Spółka generalnego wykonawstwa Moris Polska zwyciężyła we właśnie zakończonym dorocznym konkursie „Modernizacja Roku i Budowa XXI wieku”. W 26. edycji imprezy firma startowała w kategorii „Pamięć miejsc historycznych”. Pierwszą nagrodę dostała za skomplikowaną budowę nowej siedziby krakowskiego Teatru KTO.
Powstał on na bazie ocalałych i spełniających warunki wytrzymałościowe fragmentów obiektu wpisanego do rejestru zabytków Krakowa. Był nim XIX-wieczny Przytułek Zgromadzenia Św. Wincentego á Paulo. Obiekt ten w latach 1956-2016 mieścił kinoteatr „Wrzos”.
- Czytaj także:
![](https://glos24.pl/fbproxy/2022/01/2021-11-25-Krakow-nieczynne-kina-16_w1000.webp)
Projekt budowy teatru otrzymał dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014-2020.
Konkurs rozgrywał się m.in. pod patronatem czterech ministerstw, 12 marszałków województw, 11 politechnik i trzech innych ośrodków naukowych, Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego oraz dwóch izb związanych z budownictwem. Przewodniczącym jury konkursowego był prof. dr hab. inż. Maciej Dutkiewicz z Politechniki Bydgoskiej. W jury zasiadało m.in. 11 rektorów uczelni technicznych, pięciu marszałków województw, samorządowcy, architekci, konserwatorzy zabytków, historycy i publicyści.
![](https://cdn.glos24.pl/2022/10/Odtworzona-neobarokowa-fasada-XIX-wiecznego-Przytu-ku-Zgromadzenia--w.-Wincentego---Paulo_w1000.webp)
Zwycięstwo w prestiżowym konkursie o ugruntowanej tradycji komentuje prezes Moris Polska Maurycy Bryła:
„W realizacji tej pracowaliśmy z elementami budynku, który powstał w latach 1887-1889. Niewiele firm generalnych wykonawców – czy to w Polsce, czy na świecie – ma rzadką okazję z jednej strony uratować coś z historycznej materii architektonicznej, z drugiej zaś wdrożyć bardzo ambitny, awangardowy projekt będący obiektem kultury i użyteczności publicznej. Projekt, dodajmy, bardzo oryginalny, który już u zarania miał bardzo dobre recenzje środowiska architektów i artystów. Dla każdego generalnego wykonawcy byłoby to nobilitujące i stanowiłoby swoistą perłę w jego dorobku. W toku przetargu na budowę Teatru KTO – poza wieloma innymi czynnikami – doceniono także nasze doświadczenie w rewitalizacji obiektów historycznych, jak również doświadczenie w pracy w reżimach służb konserwatorskich. Utrzymaną w neobarokowym stylu fasadę byłego Przytułku Zgromadzenia Św. Wincentego á Paulo połączyliśmy z olbrzymimi przeszkleniami oraz architekturą, technologiami i teatralną funkcjonalnością przyszłości. Budowa Teatru KTO wymagała najwyższej kultury technicznej. Od początku mieliśmy świadomość, że nasza realizacja tego projektu będzie z olbrzymim zainteresowaniem obserwowana przez środowiska medialne, inżynierskie i artystyczne. Wraz z obecną I Nagrodą wynosimy z tej realizacji olbrzymią satysfakcję”.
- Czytaj także
![](https://cdn.glos24.pl/2022/10/Logotyp-Teatru-KTO-na-odtworzonej-neobarokowej-fasadzie-1_w1000.webp)
![](https://cdn.glos24.pl/2022/10/Odtworzona-neobarokowa-fasada-XIX-wiecznego-Przytu-ku-Zgromadzenia--w.-Wincentego---Paulo-1_w1000.webp)
![](https://cdn.glos24.pl/2022/10/Statuetka-I-Nagrody-dla-Moris-Polska_w1000.webp)
![](https://cdn.glos24.pl/2022/10/Statuetka-I-Nagrody-dla-Moris-Polska--2-_w1000.webp)
![](https://cdn.glos24.pl/2022/10/Statuetka-I-Nagrody-dla-Moris-Polska-w-foyer--Teatru-KTO_w1000.webp)
![](https://cdn.glos24.pl/2022/10/Statuetka-I-Nagrody-dla-Moris-Polska-w-foyer-Teatru-KTO_w1000.webp)
![](https://cdn.glos24.pl/2022/10/Widok-z-Teatru-KTO-na-ogr-d-sensoryczny-i-platform--widokow-_w1000.webp)
![](https://cdn.glos24.pl/2022/10/Zaplecze-Teatru-KTO-i-jego-ogr-d-sensoryczny-od-po-udnia_w1000.webp)
Fot. główne: materiały prasowe, Moris Polska