wtorek, 18 lipca 2023 15:45

Co dalej z kontrowersyjnymi inwestycjami w Krakowie? "Niestety prezydent Majchrowski nie odniósł się do postulatów mieszkańców"

Autor Patryk Trzaska
Co dalej z kontrowersyjnymi inwestycjami w Krakowie? "Niestety prezydent Majchrowski nie odniósł się do postulatów mieszkańców"

– Dziś spotkamy się z mieszkańcami, którzy zabiegają o to, by kluczowe miejskie inwestycje były mądrymi rozwiązaniami ułatwiającymi transport, a nie przeskalowanymi projektami drogowymi, jak to się dzieje obecnie – mówiła posłanka Razem, Daria Gosek-Popiołek. – Poszanowanie dla środowiska i priorytet dla transportu zbiorowego to nie fanaberia, a konieczność, szczególnie w czasach kryzysu klimatycznego – podkreślała posłanka. Mowa o toczących się obecnie w Krakowie inwestycjach: budowie tramwaju na Górkę Narodową i Mistrzejowice oraz Trasie Wolbromskiej.

Każda z wymienionych inwestycji jest realizowana w opinii mieszkańców kosztem środowiska. Od niezabezpieczenia drzew na zapleczu budowy, przez zanieczyszczenie potoków aż po wycinkę ponad 1000 drzew, żeby niepotrzebnie poszerzyć pas ruchu. – W ostatnich dniach zgłosiła się do mnie mieszkanka północy Krakowa, która monitoruje zniszczenia w rejonie potoku Sudół. Chodziło o niezgodne z decyzją środowiskową i niewłaściwe zabezpieczenie drzew. Mieszkanka interweniowała w Zarządzie Inwestycji Miejskiej, który stwierdził, że “ten wykonawca tak ma”. Fikcję nadzoru przyrodniczego w inwestycjach miejskich pokazuje także sytuacja sprzed kilku miesięcy, kiedy koparka niszczyła dno i brzegi Prądnika – wskazywała posłanka Razem.

Słowa te padły na wczorajszej (18 lipca) konferencji posłów partii Razem w Krakowie, w której udział wzięli Daria Gosek-Popiołek i Adrian Zandberg.

W opinii wielu mieszkańców, poszanowania dla środowiska zabrakło także przy budowie tramwaju na Górkę Narodową i Trasy Wolbromskiej. Na Prądniku Czerwonym mieszkańcy walczą o zmniejszenie skali inwestycji - choćby szerokości pasów dróg z 3,5m do 3m, co pozwoliłoby ocalić wiele drzew. Niestety prezydent Majchrowski nie odniósł się tego postulatu mieszkańców. – Mam nadzieję, że polskie miasta odrobią lekcję, jaką jest tworzenie zrównoważonego transportu w oparciu o transport zbiorowy. Samorządowcy muszą rozwiązywać problemy mieszkańców, a nie tworzyć nowe przez bezsensowne, przeskalowane inwestycje – podsumowała posłanka Razem.

Przypomnijmy, krakowscy aktywiści wstrzymali budowę tramwaju do Mistrzejowic przykuwając się do maszyn. "Miasto się nas nie słucha więc idziemy w środki bardziej radykalne" – mówił wtedy jeden z uczestników protestów.

fot. Dawid Majewski

Kraków - najnowsze informacje

Rozrywka