środa, 7 lipca 2021 15:42

Jak będzie funkcjonował samochód przyszłości? "Jedno auto może zastąpić 10 samochodów"

Autor Marzena Gitler
Jak będzie funkcjonował samochód przyszłości? "Jedno auto może zastąpić 10 samochodów"

– Samochód przyszłości będzie połączony i z infrastrukturą i z kierowcą. Samochody przyszłości będą usieciowione. To oznacza, że w takim mieście, jak Kraków może być ich mniej niż obecnie – mówi Ewa Łabno-Falęcka z Mercedes Polska. Jak to możliwe?

Mercedes-Benz Polska chce być rozpoznawany nie tylko jako marka prestiżowa i komfortowa, ale też ekologiczna. I co ciekawe, nie chodzi tylko o nowe modele samochodów elektrycznych. Firma przyjęła Zielony Standard i chce być zeroemisyjna.

O samochodach przyszłości, standardach jakie stawia sobie Mercedes i najnowszych modelach oraz ich zasięgach rozmawiamy z Ewą Łabno-Falęcką, Dyrektor ds. Komunikacji i Relacji Zewnętrznych w Mercedes-Benz Polska. Pytamy też kto sięga po samochody elektryczne i dlaczego klienci je wybierają, jak doprowadzić do łatwiejszego dostępu do punktów ładowania samochodów elektrycznych, których teraz jest zdecydowanie za mało, oraz czy rządy powinny dopłacać do zakupu samochodów elektrycznych, aby zachęcić do ich kupowania.

Jak ograniczyć emisję spalin? "Robimy co możemy i nie można tego nie zauważać"

Transport w Unii Europejskiej odpowiada za ok. 22 % emisji gazów cieplarnianych. Samochody osobowe emitują ich ok. 12 %. To ważne, gdy mówimy o całym zielonym planie Unii Europejskiej - podkreśla Ewa Łabno-Falęcka. - Przemysł samochodowy zdecydowanie wspiera cele porozumienia paryskiego i jest nastawiony na zrównoważony rozwój. Jesteśmy w stanie spełnić wszystkie oczekiwania Unii dla branży motoryzacyjnej na kolejne etapy transformacji - zapewnia przedstawicielka Mercedes-Benz Polska. Dodaje też, że mimo tych starań całkowita emisja transportu drogowego niestety się zwiększa, mimo, że samochody osobowe w ciągu ostatnich 18 lat zmniejszyły emisję o ponad 30 procent. Dlaczego? Bo chcemy mieć coraz więcej samochodów. - Zapotrzebowania na mobilność w Europie i w Polsce nie maleje - podkreśla ekspert.

Przemysł motoryzacyjny inwestuje jednak w nowe technologie i jest najbardziej innowacyjną branżą przemysłu w Europie. Jest też liderem, jeśli chodzi o wydatki na badania i rozwój, którego celem jest znalezienie rozwiązań, które zapobiegną emisji gazów cieplarnianych. – Robimy co możemy i nie można tego nie zauważać – mówi Łabno-Falęcka.

Elektryki Daimlera

A jakie nowości szykuje Mercedes? Trzeba podkreślić, że to marka należąca do Koncernu Daimler, produkują markę Smart, która jest całkowicie elektryczna. – Modele Smarta cieszą się wielkim powodzeniem w wielu krajach, trochę mniejszym w Polsce. Polscy klienci nie chcą uwierzyć, że co małe to dobre i bezpieczne i przyjazne dla klimatu - mówi Łabno-Falęcka. - Jeśli chodzi o Mercedesa wprowadziliśmy markę EQ – Electric Intelligence. To samochody we wszystkich segmentach. Niedawno wprowadziliśmy na rynek najmniejszy EQA, samochód w pełni elektryczny na bazie samochodu klasy A. Mamy średniego suwa EQC, który jest już kilka lat na rynku i cieszy się dużym powodzeniem. Ostatnio wprowadziliśmy też naszą flagową limuzynę klasy S w wersji EQS, która ma już zasięg ponad 700 kilometrów na jednym ładowaniu - dodaje.

Jakie będzie auto przyszłości?

Branża motoryzacyjna szuka też rozwiązań, które mogą ograniczyć liczbę samochodów na naszych drogach, nie ograniczając jednak naszej mobilności. To przede wszystkim dzielenie samochodu przez różnych użytkowników, którzy będą korzystali z auta wtedy, gdy tego potrzebują. Ten model już sprawdza się w przypadku hulajnóg elektrycznych czy rowerów miejskich. Coraz więcej osób, zwłaszcza turystów, ale nie tylko, korzysta też z oferty wypożyczania czy carsharingu czyli właśnie dzielenia samochodu miedzy różnych użytkowników.  

– Samochód przyszłości będzie połączony i z infrastrukturą, i z kierowcą. Samochody przyszłości będą usieciowione. To oznacza, że w takim mieście jak Kraków może być ich mniej niż obecnie – mówi Ewa Łabno-Falęcka. – Badania pokazują, że Europejczycy używają samochodów średnio przez 5 % czasu. Przeciętny człowiek jedzie do pracy, wraca, a samochód większość czasu stoi w garażu. W momencie, gdy samochody zostaną usieciowione i będą dzielone, jeden samochód usieciowiony i wspólny, może zastąpić 10 samochodów - dodaje.

Ewa Łabno - Falęcka będzie prelegentem Green Energy Congress, który 23 września br. odbędzie się w Krakowie. Głos24 jest patronem tego wydarzenia.

Ekologia - najnowsze informacje

Rozrywka