wtorek, 19 sierpnia 2025 05:53, aktualizacja 2 godziny temu

„Nie godzimy się na żaden z wariantów S7” – burmistrz Myślenic Jarosław Szlachetka o planach GDDKiA

Autor Marzena Gitler
„Nie godzimy się na żaden z wariantów S7” – burmistrz Myślenic Jarosław Szlachetka o planach GDDKiA

„Planowanie nowego odcinka S7 to dziś chaos informacyjny i brak realnych konsultacji” – ocenia burmistrz Myślenic Jarosław Szlachetka. W podcaście „Ósma za siedem” wskazuje opóźnienia w kluczowych inwestycjach na Zakopiance, krytykuje brak dialogu ze strony GDDKiA oraz przedstawia swoją wizję przebiegu nowej trasy.

Gościem podcastu „Ósma za siedem” jest burmistrz Myślenic, były poseł PiS, Jarosław Szlachetka. W trakcie wywiadu odnosi się do wywiadu, przeprowadzonego przez Głos24, z Maciejem Ostrowskim, dyrektorem GDDKiA w Krakowie, a poprzednio jego konkurentem w wyborach na fotel burmistrza.

Przypomnijmy, temat budowy S7 z Krakowa do Myślenic pojawił się w 2022 roku, za jeszcze kadencji dyrektora Tomasza Pałasińskiego. Wówczas mieszkańcy i samorządowcy „stanęli pod ścianą”, zaskoczeni nagłym ogłoszeniem wielu możliwych wariantów trasy. Brak porozumienia między gminami i z Krakowem sprawił, że projekt od początku był obciążony konfliktami.

Jarosław Szlachetka podkreśla, że jako samorządowiec zabiegał przede wszystkim o modernizację istniejącej Zakopianki i realizację bezkolizyjnych węzłów drogowych w Myślenicach, Jaworniku, Krzyżkowicach i Głogoczowie. Dwie z tych inwestycji – węzeł Myślenice i skrzyżowanie w Krzyżkowicach – są już niemal ukończone, jednak kolejne mają wielomiesięczne opóźnienia. – „W Jaworniku dokumentacja do wojewody trafiła dopiero w kwietniu lub maju, choć miało to być w ubiegłym roku. W Głogoczowie wniosek o decyzję środowiskową wpłynął dopiero niedawno, mimo wcześniejszych zapowiedzi” – wylicza.

  • Zobacz też:
Maciej Ostrowski o S7 do Myślenic: Musimy podzielić ją na dwie części
Maciej Ostrowski, dyrektor GDDKiA w Krakowie mówi o kontrowersjach związanych z S7 do Myślenic, BDI i szukaniu kompromisu z samorządami.

Zdaniem Szlachetki, GDDKiA powinna skupić się na tych opóźnionych inwestycjach, zamiast forsować nowe warianty S7 bez jasnego planu. Krytykuje przy tym obecnego dyrektora krakowskiego oddziału GDDKiA, Macieja Ostrowskiego, za brak konsultacji z samorządami. – „Pan dyrektor mówi o rozmowach, ale mnie nikt nie zaprosił. Dostałem pismo wzywające, by nie powtarzać niewygodnych faktów o opóźnieniach, ale nie zaproszenie do dyskusji” – zaznacza.

Burmistrz stanowczo sprzeciwia się rozbudowie Zakopianki w obrębie Myślenic oraz wszystkim wariantom S7, które miałyby prowadzić przez gminę. Jego zdaniem trasa mogłaby zostać poprowadzona w stronę węzła Lubień lub bliżej Pcimia, co przyniosłoby impuls rozwojowy innym gminom i odciążyło Myślenice od ruchu tranzytowego. – „Już dziś hałas z Zakopianki jest tak duży, że późnym wieczorem trudno rozmawiać na tarasie. Dołożenie kolejnego strumienia ruchu będzie katastrofą” – podkreśla.

Szlachetka nie wyobraża sobie wprowadzenia nowej drogi ekspresowej do miasta przez Zarabie czy Górne Przedmieście. – „To byłby koniec możliwości rozwojowych Myślenic” – ocenia.

Rozmawiamy też o aktualnych tematach politycznych: protestach wobec imigrantów, wpływie zwiększenia kwoty wolnej od podatków na budżety samorządów i dwukadencyjności.

„Ósma za siedem” to podcast redakcji Głos24. Rozmawiamy w nim o gorących tematach, którymi żyje Małopolska.

Odcinek w wakacje ukazuje się o 7:53 w każdy wtorek kanale Głos24 na YouTube i Spotify.

fot. Mateusz Łysik

Obserwuj nas w Google News

Ósma za siedem - najnowsze informacje

Rozrywka