poniedziałek, 31 marca 2025 06:46, aktualizacja 2 dni temu

Od kwietnia przedsiębiorcy muszą mieć skrzynkę e-Doręczeń. Jak ją założyć?

Autor Mateusz Łysik
Od kwietnia przedsiębiorcy muszą mieć skrzynkę e-Doręczeń. Jak ją założyć?

Od 1 kwietnia 2025 roku przedsiębiorcy wpisani do rejestru KRS mają obowiązek posiadania adresu do e-Doręczeń. Oznacza to, że korespondencja z urzędami będzie odbywać się w formie elektronicznej, zastępując tradycyjne listy polecone.

Elektroniczna skrzynka e-Doręczeń to cyfrowy odpowiednik przesyłki poleconej. Umożliwia ona wygodne przesyłanie i odbieranie dokumentów takich jak wezwania, decyzje, czy zawiadomienia urzędowe. Usługa jest darmowa i pozwala zaoszczędzić czas oraz pieniądze.

Założenie skrzynki jest możliwe online poprzez portal Biznes.gov.pl. Aby tego dokonać, przedsiębiorca musi zalogować się na swoje Konto Przedsiębiorcy oraz przygotować kilka dokumentów:

  • numer KRS firmy,
  • adres firmowy do korespondencji,
  • dane administratora skrzynki (imię, nazwisko, adres e-mail oraz numer PESEL lub Identyfikator Europejski).

Jeżeli wniosek składa osoba niewpisana wprost do KRS, konieczne jest również elektroniczne pełnomocnictwo oraz dowód uiszczenia opłaty skarbowej (17 zł).

Wniosek jest składany poprzez kreator na stronie Biznes.gov.pl i wymaga elektronicznego podpisu – osobistego, zaufanego lub kwalifikowanego. Wszystkie osoby uprawnione do reprezentowania firmy muszą podpisać dokument elektronicznie. Po pozytywnym rozpatrzeniu wniosku przedsiębiorca otrzymuje mailowe potwierdzenie założenia adresu e-Doręczeń wraz z instrukcją aktywacji skrzynki.

Przedsiębiorcy, którzy chcą korzystać z e-Doręczeń także w kontaktach z innymi firmami lub obywatelami, mogą skorzystać z usług kwalifikowanych dostawców (KDU). Szczegółowe informacje oraz możliwość założenia skrzynki dostępne są na stronie Biznes.gov.pl.

Polska - najnowsze informacje

Rozrywka