czwartek, 5 października 2023 16:12, aktualizacja rok temu

"Ta ulica po prostu musi powstać." Czy jest alternatywa dla zakorkowanej Kobierzyńskiej?

Autor Artykuł partnera
"Ta ulica po prostu musi powstać." Czy jest alternatywa dla zakorkowanej Kobierzyńskiej?

Kraków od lat zmaga się z problemami infrastrukturalnymi w różnych dzielnicach. Jeszcze do niedawna słaba komunikacja była domeną Prądnika Białego, jednak dzięki nowym inwestycjom (KST na Górkę Narodową, przebudowa al. 29 Listopada) sytuacja zdecydowanie się tu poprawia. Gorzej jest za to na południu Krakowa, gdzie podobnym punktem newralgicznym jest ul. Kobierzyńska i prowadzące do niej niebezpieczne skrzyżowania. Jakie są plany i deklaracje Miasta w tym zakresie?

Przeciążona arteria

Ze względu na nieustannie zagęszczającą się zabudowę tej części miasta, ulica Kobierzyńska jest coraz częściej zakorkowana. Potrzeby komunikacyjne mieszkańców rosną, tymczasem przy wielu przystankach nie ma zatok autobusowych, a wszelkie próby rozbudowy ulicy są utrudnione ze względu na gęstą zabudowę na niemal każdym jej odcinku. Najbardziej problematyczne pozostają jednak skrzyżowania z ulicami podporządkowanymi.

– Wyjątkiem jest skrzyżowanie z ul. Raciborską, które jakiś czas temu przebudowano ze względu na budowę Trasy Łagiewnickiej. Spełnia ono obecnie dość dobrze swoją funkcję. W przypadku pozostałych skrzyżowań ruch wprowadzany do arterii głównej z pobliskich osiedli nie odbywa się w sposób płynny – ocenia Piotr Rusocki, radny Dzielnicy VIII Dębniki i twórca profilu cozmienic.pl.

Radny Dzielnicy wymienia kolejne skrzyżowania, które stwarzają zagrożenie dla kierowców. – Newralgiczne, ze względu na bardzo duże zagęszczenie ruchu, z pewnością jest skrzyżowanie Kobierzyńskiej z ulicami Torfową i Szuwarową. Innym mało bezpiecznym punktem jest skrzyżowanie z ulicami Zawiłą i Babińskiego, którym kończy się na południu Kobierzyńska. Na szczęście od sierpnia tego roku trwa już konkurs ofert na wybudowanie w tym miejscu ronda. Firma, która zwycięży, będzie miała następnie 18 miesięcy na przygotowanie projektu i uzyskanie decyzji ZRID - przypomina Rusocki.

Jest więc nadzieja na pozytywne zmiany, podobnie jak w przypadku skrzyżowania z Kobierzyńskiej z ulicą Lubostroń.

  • Zobacz:
Budowa ronda w tym miejscu jest kluczowa dla mieszkańców Ruczaju
Na przełomie 2015 i 2016 roku ulica Lubostroń na krakowskim Ruczaju przeszła gruntowny remont. Znacznie poprawiono wtedy komfort komunikacji

Niebezpieczny punkt Ruczaju

Jako najbardziej problematyczne radny Rusocki wskazuje właśnie skrzyżowanie z ul. Lubostroń. To dlatego, że ulica podporządkowana przyłączona jest do głównej pod bardzo niekorzystnym, ostrym kątem, co sprawia, że kierowcy skręcający w lewo, w kierunku centrum, mają utrudnioną widoczność. Stwarza to realne zagrożenie zwłaszcza przy natężonym ruchu w godzinach popołudniowych.

Ulica Kobierzyńska - fot. Mach240390/ Wikimedia Commons

Temat budowy ronda w tym miejscu pojawił się już w 2014 roku, kiedy prywatny inwestor planował w pobliżu budowę marketu. Plany nie doczekały się wówczas finalizacji. Od ubiegłego roku przebudowa skrzyżowania do ronda ma już nadany ZRID, jednak projekt nie znalazł się w tegorocznym budżecie miasta. Prawdopodobnie dlatego, że zezwolenie na realizację inwestycji wydano zbyt późno. Mieszkańcy i radni dzielnicy mają nadzieję, że projekt znajdzie się w budżecie na nadchodzący rok.

– W Krakowie prowadzimy nie tylko duże i strategiczne dla miasta inwestycje, ale i pochylamy się nad mniejszymi zadaniami, poprawiającymi komfort życia mieszkańców – mówi Andrzej Kulig, I Zastępca Prezydenta Miasta Krakowa. – Taką sprawą, którą mam na względzie, jest również zgłaszana przez mieszkańców kwestia newralgicznego skrzyżowania ulic Lubostroń i Kobierzyńskiej. Posiadamy dokumentację projektową budowy ronda w tym miejscu. Na ten moment mogę powiedzieć, że przy wypracowywaniu zapisów budżetu na przyszły rok będziemy dokładać starań, by – w miarę możliwości finansowych – wpisać to zadanie do projektu budżetu na przyszły rok - zapewnia wiceprezydent Kulig.

Mieszkańcy muszą zatem uzbroić się w cierpliwość do listopada, kiedy zostanie ogłoszony Budżet Miasta Krakowa na kolejny rok.

Alternatywa dla ul. Kobierzyńskiej

Skrzyżowania Kobierzyńskiej z ulicami Zawiłą czy Lubostroń to przykłady miejsc, gdzie trwają próby poprawienia komfortu i bezpieczeństwa kierowców. Jak jednak zwraca uwagę Piotr Rusocki, do generalnej przebudowy arterii raczej nie dojdzie. – Gęsta zabudowa w bezpośrednim sąsiedztwie drogi nie daje możliwości prowadzenia większych prac remontowych, jakie mają obecnie miejsce choćby na północy miasta, gdzie kompletną transformację przechodzi al. 29 Listopada. Na Prądniku jest to możliwe, ponieważ tereny sąsiadujące ze wspomnianą trasą nie są zabudowane tak gęsto, jak ma to miejsce na Ruczaju. Możliwość „rozcieńczenia ruchu” w tym obszarze stwarza projektowana ul. 8 Pułku Ułanów. Niestety przez lata, kiedy trwał proces przygotowania tej inwestycji, w bezpośrednim sąsiedztwie pojawiła się gęsta zabudowa. Z każdym nowym blokiem emocje przy realizacji tej inwestycji rosną – konkluduje radny.

  • Zobacz:
Kraków. Miasto wycofuje się z kontrowersyjnej inwestycji
Kraków wiadomości. Miasto zrezygnowało z budowy łącznika drogowego, który miał przeciąć Polanę Żywiecką.

Wspomniana przez Piotra Rusockiego trasa, o której powstaniu mówi się od 2017 roku, ma przebiegać równolegle do ul. Kobierzyńskiej, po stronie wschodniej. Ulica jest planowana i projektowana już od wielu lat, jednak dopiero w połowie września br. Urząd Miasta ogłosił, że budowa drogi zostanie zrealizowana. – Będzie ona stanowiła realną alternatywę dla ul. Kobierzyńskiej, poprawi obsługę komunikacyjną w dzielnicach VIII i IX, stworzy nową infrastrukturę dla rowerów, samochodów i komunikacji zbiorowej – wylicza Jan Machowski, rzecznik Zarządu Inwestycji Miejskich, który będzie odpowiedzialny za realizację zadania po stronie Miasta. – Projekt został podzielony na cztery etapy. Jak dotąd udało się uzyskać decyzję dla dwóch z planowanych odcinków, w tym roku planowane jest ogłoszenie przetargu na roboty budowlane. Dla pozostałych odcinków trwa przygotowywanie decyzji administracyjnych, które zezwolą na realizację – tłumaczy Jan Machowski.

mapa Gos24/ Open Street Maps

–  Ulica 8 Pułku Ułanów po prostu musi powstać, ponieważ nie ma dla niej innej alternatywy – uważa Piotr Rusocki. Jednocześnie jednak obawia się, że skoro proces inwestycyjny trwał w jej przypadku kilkanaście lat, to do jej realizacji i ukończenia pozostała jeszcze bardzo daleka droga. – Dlatego nie ma co czekać bezczynnie, patrząc na to, co dziś dzieje się na ul. Kobierzyńskiej i na ulicach jej podporządkowanych. Uważam, że tam, gdzie to możliwe i gdzie poczynione zostały już pierwsze kroki do przebudowy skrzyżowań, prace inwestycyjne powinny być realizowane już teraz – konkluduje radny dzielnicy VIII Dębniki.

Rejon w którym powstanie nowa ulica - mapa Gos24/ Open Street Maps

Ulica 8 Pułku Ułanów ma znacznie poprawić komunikację na południu Krakowa, jednak nie obywa się bez kontrowersji. O ile jedni czekają na odciążenie Kobierzyńskiej i przebudowę niebezpiecznych skrzyżowań, o tyle inni protestują przeciwko „zabetonowaniu” skrawka zieleni kolejną drogą. Stanowisk jest wiele, za to pewne jest jedno – w najbliższych miesiącach Ruczaj czekają naprawdę duże zmiany.

Wizualizacja połączenia projektowanej ul. 8 Pułku Ułanów z Brożka, Grota-Roweckiego i Kapelanką

Robert Siemiński, fot. Marzena Gitler / Głos24

Kraków - najnowsze informacje

Rozrywka