W Nowej Hucie rozpoczęło się nasuwanie pierwszych segmentów estakady będącej częścią budowy trasy S7. Obiekt o długości 1589 metrów i wysokości 20 metrów połączy ul. Łowińskiego z ul. Morcinka. Jest to obecnie najdłuższa tego typu budowa w Polsce.
Estakada powstaje przy użyciu technologii nasuwania podłużnego. Poszczególne segmenty są prefabrykowane na specjalnym stanowisku, gdzie umieszcza się zbrojenie, które następnie zostaje betonowane. Po stężeniu betonu segmenty są wysuwane na podpory za pomocą siłowników. Aby uniknąć zgięcia konstrukcji, na pierwszym segmencie montowany jest specjalny element – tzw. awanbek, czyli dziób montażowy, który waży 90 ton i ma 32 metry długości.
Postęp prac
Pierwsze 340 metrów estakady od strony ul. Morcinka zostało już ukończone. Teraz prace przeniosły się na stronę ul. Łowińskiego. Estakada będzie przebiegać wzdłuż torów kolejowych, a następnie skręci nad nimi i rzeką Dłubnią. Segmenty południowej części estakady (w kierunku Rzeszowa) będą miały długość 942 metrów, natomiast północnej (w kierunku Warszawy) – 915 metrów.
Nasuwanie segmentów, z prędkością 4-6 m/h, zakończy się w sierpniu 2025 roku, kiedy to obie jezdnie zostaną połączone. Segmenty mają od 17 do 26 metrów długości i ważą do 762 ton.
Kluczowy fragment
Odcinek S7 Widoma – Kraków Nowa Huta jest kluczowym fragmentem drogi ekspresowej, która połączy Warszawę i Kraków. Trasa składa się z dwóch części: odcinka pozamiejskiego, liczącego ponad 13 km, który ma być ukończony do końca 2024 roku, oraz miejskiego odcinka o długości 5 km, biegnącego przez Nową Hutę. Odcinek miejski, który jest zaawansowany w 44%, ze względu na złożone prace inżynieryjne, zostanie ukończony w połowie 2026 roku.
Budowa trasy S7 jest realizowana przez konsorcjum Gülermak i Mosty Łódź, a jej wartość wynosi ponad 1 mld zł. Inwestycja jest współfinansowana ze środków UE oraz krajowych programów infrastrukturalnych.
Fot. i inf.: GDDKiA