czwartek, 7 sierpnia 2025 12:22, aktualizacja 4 godziny temu

Beskidzka Droga Integracyjna coraz bliżej. Ruszyły pierwsze prace

Autor Marzena Gitler
Beskidzka Droga Integracyjna coraz bliżej. Ruszyły pierwsze prace

Budowa Beskidzkiej Drogi Integracyjnej (BDI), czyli drogi ekspresowej S52 z Bielska-Białej do Głogoczowa, nabiera tempa. Trwają badania geologiczne, wyłaniani są wykonawcy projektów, a Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad planuje złożenie wniosków o decyzje ZRID do 2027 roku. To jednak niejedyny temat, który rozgrzewa południe Małopolski – równie burzliwe emocje budzi planowana droga S7 z Krakowa do Myślenic, która ma być powiązana z końcowym odcinkiem BDI.

S52: odwierty, mosty i zbiorniki retencyjne

W sierpniu 2025 roku rozpoczęły się pierwsze odwierty geologiczne na trasie przyszłej S52, na odcinku z Bielska-Białej do Bulowic. To część przygotowań do budowy BDI – nowej dwujezdniowej drogi ekspresowej o długości 61 kilometrów, która połączy miasta Podbeskidzia z Zakopianką w Głogoczowie.

Badania geologiczne na terenie pierwszego odcinka Beskidzkiej Drogi Integracyjnej / fot. GDDKiA

Na tym pierwszym, 16,9-kilometrowym odcinku, zaplanowano trzy węzły: Kozy, Kęty i Bulowice, dwa Miejsca Obsługi Podróżnych w Kobiernicach oraz 21 obiektów inżynieryjnych – mostów, wiaduktów i estakad. Najdłuższy z nich, około kilometrowy, powstanie na Sole. Całość uzupełni 27 zbiorników retencyjnych o łącznej pojemności ponad 11 milionów litrów, które zabezpieczą trasę przed skutkami intensywnych opadów.

– Grunt to podstawa – podkreśla GDDKiA. Dlatego na całej trasie planuje się wykonanie ponad 6,6 tys. odwiertów o średniej głębokości 11 m oraz 2,4 tys. sondowań na średnią głębokość 13 m. Badania pozwolą ocenić, w jakim stanie jest podłoże i czy konieczne będą np. wzmocnienia gruntu lub budowa głębokich pali pod estakady.

Mapa przebiegu BDI od Bielska-Białej do Bulowic / GDDKiA

Wielkie zainteresowanie przetargami

Realizacja BDI została podzielona na cztery odcinki. Umowy na odcinek Bielsko-Biała – Bulowice już podpisano, a w postępowaniu przetargowym zwyciężyła firma Voessing, z ofertą za 31,3 mln zł. Dla odcinka Chocznia – Kalwaria Zebrzydowska wybrano ofertę firmy Multiconsult za 43 mln zł, ale postępowanie jest jeszcze przed ostatecznym rozstrzygnięciem KIO.

Mapa przebiegu BDI od Choczni do Kalwarii Zebrzydowskiej / GDDKiA

Trwa także ocena ofert dla dwóch pozostałych fragmentów trasy: Bulowice – Chocznia oraz Kalwaria Zebrzydowska – Głogoczów. Każdy z przetargów cieszy się ogromnym zainteresowaniem – wpłynęło od 10 do 13 ofert. Cała droga S52 od Bielska-Białej do Głogoczowa ma być gotowa do 2033 roku i będzie realizowana w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych.

Odciążenie DK52 i tranzyt z dala od miast

Beskidzka Droga Integracyjna zastąpi w tej części Podbeskidzia drogę krajową nr 52, szczególnie obciążoną ruchem między Bielskiem-Białą a Andrychowem. Dziś codziennie tą trasą przejeżdża nawet 19 tysięcy pojazdów. Nowa ekspresówka nie tylko skróci czas przejazdu, ale też pozwoli wyprowadzić ruch tranzytowy z centrów takich miast jak Wadowice czy Kalwaria Zebrzydowska.

Węzeł Wadowice / fot. GDDKiA

To właśnie w rejonie Kalwarii powstanie najdłuższy odcinek BDI – Chocznia – Kalwaria Zebrzydowska, z pięcioma węzłami drogowymi i aż 43 obiektami inżynieryjnymi. Powstanie tam też jeden z największych zbiorników retencyjnych o pojemności niemal 1,6 mln litrów.

BDI zmieni Zakopiankę

Znaczenie BDI wykracza jednak poza region Podbeskidzia. Jak wynika z wypowiedzi dyrektora GDDKiA w Krakowie Macieja Ostrowskiego, budowa drogi S52 wpłynie bezpośrednio na sytuację na Zakopiance, a szczególnie na jej północnym odcinku między Głogoczowem a Krakowem.

  • Zobacz też:
Maciej Ostrowski o S7 do Myślenic: Musimy podzielić ją na dwie części
Maciej Ostrowski, dyrektor GDDKiA w Krakowie mówi o kontrowersjach związanych z S7 do Myślenic, BDI i szukaniu kompromisu z samorządami.

– Wiemy, że kiedy powstanie BDI, ruch na Zakopiance wzrośnie o 10–14 tysięcy pojazdów na dobę – mówi Ostrowski. Dlatego GDDKiA przygotowuje się na konieczność budowy nowej trasy w nowym śladzie, jako kontynuacji BDI w kierunku Krakowa. Ma to być droga klasy S, z trzema pasami ruchu w każdą stronę.

– Na Zakopiance się to nie zmieści – podkreśla dyrektor. Właśnie dlatego projektowana jest droga S7 z Krakowa do Myślenic, która w nowej wersji ma połączyć się bezpośrednio z końcem BDI w Głogoczowie. W efekcie powstać ma nowy korytarz komunikacyjny, umożliwiający szybkie połączenie Podbeskidzia z autostradą A4 i aglomeracją krakowską.

Obwodnice: Wadowice najbliżej realizacji

W ramach Programu 100 Obwodnic GDDKiA przygotowuje kolejne inwestycje w regionie. – W Małopolsce nie rozpoczęliśmy fizycznie żadnej budowy, ale prace trwają – przyznaje Ostrowski. Wadowice są najbliżej realizacji – dokumentacja została już złożona do wojewody, co otwiera drogę do uzyskania ZRID.

Trwają również intensywne prace projektowe dla obwodnic Limanowej, Makowa Podhalańskiego, Nowego Targu i Tarnowa. W Chrzanowie i Trzebini pojawiła się nowa koncepcja – lokalne samorządy zaproponowały wykorzystanie rozbudowanego trzeciego pasa jako alternatywy dla obwodnicy. – Współpraca z samorządami układa się dobrze. To daje nadzieję, że program będzie sukcesywnie realizowany – podkreśla Ostrowski.

fot GDDKiA

Obserwuj nas w Google News

Wadowice - najnowsze informacje

Rozrywka