31 lipca do Urzędu Gminy w Limanowej wpłynęła informacja od wykonawcy, dotycząca zgłoszenia rozpoczęcia robót geologicznych, w związku z zadaniem pn. "Budowa linii kolejowej Podłęże - Szczyrzyc - Tymbark/Mszana Dolna oraz modernizacja istniejącej linii kolejowej nr 104 Chabówka - Nową Sącz - Etap I: prace przygotowawcze". Prace ruszą już w czwartek, 13 lipca.
Chodzi o przygotowanie potrzebnej dokumentacji, aby móc dokonać modernizacji trasy kolejowej „Podłęże – Piekiełko”. Zostaną tam wykonane otwory hydrogeologiczne o głębokości do 140 metrów.
Między Męciną a Klęczanami, na odcinku około 13 km, przy pomocy świdra spiralnego, szapy i łyżki wiertniczej, wykonanych zostanie 10 takich otworów.
Początek prac zaplanowano na czwartek, 13 sierpnia. Przewidywany termin zakończenia to 5 września.
Budowa nowej linii kolejowej podzielona została na trzy etapy. Pierwszy z nich, który ma zakończyć się w przyszłym roku, obejmuje przygotowanie dokumentacji projektowej oraz wykup gruntów pod inwestycję. Etap drugi obejmuje prace modernizacyjne linii kolejowej nr 104 Chabówka - Nowy Sącz. Trzeci etap to budowa nowej linii kolejowej Podłęże - Szczyrzyc - Mszana Dolna.Planowy koniec całego projektu to 2027 rok.
Linię Podłęże - Piekiełko określono najbardziej wyczekiwaną inwestycją kolejową w Polsce. Miała ona rozwiązać problemy transportowe aż trzech subregionów – Podhala, Sądecczyzny oraz Ziemi Limanowskiej. Znacznie ograniczyłaby również liczbę samochodów wjeżdżających do borykającego się ze smogiem Krakowa. W lipcu 2019 roku przebieg linii stał się obiektem do protestu dla mieszkańców miasta Mszana Dolna.
Nieco ponad rok temu, kiedy po długim oczekiwaniu kolej uzyskała prawomocne decyzje środowiskowe dla budowy nowej linii Podłęże – Piekiełko i modernizacji istniejącej linii nr 104 Chabówka – Nowy Sącz, zapanowała euforia. Rok później, w związku z korektą w dokumentacji, o decyzję środowiskową trzeba było starać się od nowa...
foto Gmina Limanowa