piątek, 2 czerwca 2023 14:13

Szokujące wyniki kontroli w kuratoriach. "To absurdalne"

Autor Patryk Trzaska
Szokujące wyniki kontroli w kuratoriach. "To absurdalne"

– To absurdalne, że właśnie Małopolskie Kuratorium Oświaty, które jednocześnie tworzy nagonkę na dyrektora szkoły z Tarnowa, deklaruje brak działań na rzecz zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży na terenie swojego województwa – ocenia Dominik Kuc po przeprowadzeniu kontroli w kuratoriach oświaty w całej Polsce. Wykazały one nieścisłości w działaniach na rzecz poprawy zdrowia psychicznego u dzieci i młodzieży.

Od miesięcy obserwowany jest kryzys zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży. Specjaliści alarmują, że na skutek izolacji oraz pandemii ilość stanów depresyjnych i lękowych wśród osób do 18 roku życia wzrosła o 1/3. Ilość prób samobójczych podejmowanych przez młode pokolenie od 2020 wzrosła o 150%. To sygnały świadczące o tym, że działania i programy, których celem jest zapobieganie samobójstwom wśród dzieci i młodzieży mają ogromne zapotrzebowanie społeczne.

Fundacja GrowSPACE w lutym apelowała o wprowadzenie działań, które ograniczą ilość samobójstw wśród dzieci i młodzieży do polskich szkół. Od tamtego czasu prowadzona była przez kilka miesięcy kontrola w 16 kuratoriach oświaty w całej Polsce. Jak podkreślają inicjatorzy, zebrane zostały dane dotyczące działań na rzecz zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży tych instytucji. Przedstawiciele fundacji w trybie dostępu do informacji zadali pytania o to, jakie programy są realizowane na terenie danego województwa przez kuratorium, które z nich są kierowane do nauczycieli i nauczycielek, a które do uczniów i uczennic oraz ile szkół wzięło w nich udział. Rezultaty szokują.

Przykład Małopolski

Przykład Małopolski dziwi. Małopolska Kuratorka Oświaty Barbara Nowak wielokrotnie deklaruje na Twitterze i w mediach, ze wspiera dzieci i młodzież oraz ich zdrowie psychiczne. Tymczasem, to właśnie małopolskie kuratorium oświaty znalazło się wśród tych, które zadeklarowały, ze działania na rzecz zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży nie leżą w zakresie ich kompetencji. Barbara Nowak chwali się w odpowiedzi tylko konferencją zorganizowaną pod patronatem Rzecznika Praw Dziecka – wynika z przeprowadzonych kontroli.

– To absurdalne, że właśnie Małopolskie Kuratorium Oświaty, które jednocześnie tworzy nagonkę na dyrektora szkoły z Tarnowa, deklaruje brak działań na rzecz zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży na terenie swojego województwa. Ten brak działań może wynikać z tego, ze partyjni kuratorzy są uzależnieni od Ministra Czarnka. Działają jak zbrojne ramię prawicowej linii rządu– ocenia Dominik Kuc, który prowadził kontrole.

Jak wypadła cała Polska?

W działaniach prowadzonych przez Kuratoria Oświaty na terenie całej Polski wykryte zostały nieścisłości. Ustalenia pokazują zupełnie różne odpowiedzi w różnych regionach naszego kraju. Pięć kuratoriów oświaty (warmińsko-mazurskie, podlaskie, lubelskie, małopolskie, zachodniopomorskie) twierdzi, że działania na rzecz zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży nie mieszczą się w ich kompetencjach, cztery kuratoria oświaty (kujawsko-pomorskie, łódzkie, opolskie, dolnośląskie) deklarują, że działania nie są prowadzone i/lub wzięło w nich udział 0 szkół, a siedem kuratoriów oświaty (podkarpackie, wielkopolskie, pomorskie, świętokrzyskie, lubuskie, śląskie, mazowieckie) oznajmia, że prowadzi działania profilaktyczne w zakresie zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży. 3 instytucje podają dokładne ilości szkół, które są zaangażowane w działach, co świadczy o istnieniu procedur monitorowania efektów.

– Kontrola wykazała zatem nieścisłości w zakresie różnic w działaniach w różnych regionach. Nie istnieje spójna linia działania pomiędzy kuratoriami oświaty, co uniemożliwia równy dostęp do psychoedukacji dla dzieci i młodzieży oraz nauczycieli i nauczycielek z całego kraju. Działania podejmowane są wybiórczo przez niektóre instytucje, ponieważ część nie widzi ich zasadności lub własnej roli. – komentował Dominik Kuc.

Jak powinny wyglądać działania?

Kuratoria Oświaty na podstawie ustawy prawo oświatowe są zobowiązane do współdziałania z innymi instytucjami. Takie funkcjonowanie jednak nie jest normą w całej Polsce. Dobre praktyki przedstawione np. przez kuratorium pomorskie lub kuratorium podkarpackie to między innymi: działania profilaktyczne, działania edukacyjne dla nauczycieli i nauczycielek, organizacja konferencji, organizacja spotkań z dyrekcjami placówek z całego województwa, konsultowanie i diagnozowanie sytuacji ze współudziałem szkół.

Polska - najnowsze informacje

Rozrywka