Senat Uniwersytetu Jagiellońskiego wyraził stanowczy protest przeciwko budowie Trasy Pychowickiej (węzeł "Ruczaj") według wariantu 6. na terenach Kampusu 600-lecia Odnowienia UJ. Inwestycja "Budowa Trasy Zwierzynieckiej i Pychowickiej (węzeł 'Ofiar Katynia', węzeł 'Ruczaj')" jest fragmentem trzeciej obwodnicy Krakowa, łączącym ul. Armii Krajowej z Trasą Łagiewnicką.
Jak podkreślili autorzy przyjętej w środę (28 lutego) uchwały, przebieg trasy ustalony według planu sytuacyjnego dla wariantu 6. w istotny sposób narusza interesy Uniwersytetu Jagiellońskiego, niosąc wiele zagrożeń, w tym m.in. pozbawienie prawa własności nieruchomości o łącznej powierzchni niespełna 9 ha, generowanie intensywnego ruchu drogowego przez teren kampusu, którego układ drogowy aktualnie jest bardzo obciążony oraz korzystania w 50 proc. powierzchni z jedynego parkingu Wydziału Zarządzania i Komunikacji Społecznej przy jednoczesnym braku możliwości utworzenia alternatywnych miejsc parkingowych ze względu na warunki terenowe oraz formalne związane z zapisami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Budowa Trasy Pychowickiej jest też zagrożeniem dla rozwoju infrastruktury Kampusu 600-lecia Odnowienia UJ, w tym planów inwestycyjnych (budowa akademika oraz obiektów sportowych). W uchwale napisano również, że jej powstanie zakłóci prowadzoną w budynkach kampusu działalność badawczą i pracę urządzeń na skutek oddziaływania ruchu drogowego.

"Kierując się potrzebą zapewnienia integralności i funkcjonalności infrastruktury Kampusu 600-lecia Odnowienia Uniwersytetu Jagiellońskiego, w tym mając na względzie plany inwestycyjne, społeczność akademicka Uniwersytetu nie może pozostać bierna wobec budowy Trasy Pychowickiej (węzeł „Ruczaj”) w zaproponowanym wariancie" - czytamy w uchwale Senatu UJ.
Przeciwko zaproponowanym wariantom Tras Pychowickiej i Zwierzynieckiej wypowiedziało się w konsultacjach wielu mieszkańców. Ostatnio przed siedzibą spółki Trasa Łagiewnickiej protestowali aktywiści miejscy, którzy przekonywali, że projekt, który miałby być kluczowym elementem III obwodnicy miasta, to kalka Trasy Łagiewnickiej i spowoduje jedynie niebotyczne zadłużenie stolicy Małopolski.
18 krakowskich stowarzyszeń i inicjatyw obywatelskich, a także lokalni działacze i działaczki oraz grono ekspertów zrzeszonych w ramach Koalicji Ruchów Krakowskich "Wspólnie dla Miasta", uważają, że projekt jest niedopracowany i utopijnie drogi, a w konsekwencji doprowadzi do kolosalnego zadłużenia miasta.
Liczące ponad 7 km trasy Pychowicka i Zwierzyniecka stanowić mają zachodni element trzeciej obwodnicy Krakowa, łącząc powstałą już Trasę Łagiewnicką z ul. Armii Krajowej. W ramach przyjętego wariantu, większość obu tras przebiegać będzie w tunelach. Trasa Pychowicka rozpocznie się na skrzyżowaniu ulicy Grota-Roweckiego i Rostworowskiego. Pojazdy pokonają rzekę Wisłę pod ziemią. W miejscu przecięcia nowej arterii z ul. Ks. Józefa przewidziano węzeł drogowy i komunikacyjny. W tym miejscu znajdować się będzie dworzec przesiadkowy tramwajowo-autobusowy. Następnie droga już jako Trasa Zwierzyniecka ponownie będzie przebiegać w tunelu pod wzgórzem św. Bronisławy dotrze w rejon przystanku kolejowego Kraków Bronowice na ul. Armii Krajowej.
Inf. i foto: UJ