Marszałkowie województw małopolskiego i podkarpackiego – Witold Kozłowski i Władysław Ortyl podpisali deklarację o współpracy obu regionów. M.in. oba samorządy ustaliły kwestie budowy nowego łącznika na A4 w okolicach Pilzna.
Posiedzenie zarządów obu województw w odbyło się 12 kwietnia Tarnowie.
- Chcemy między innymi rozpocząć proces przejęcia do drogi wojewódzkiej nr 993 w kierunku Gorlic przeszło 20 kilometrowego odcinka drogi powiatowej biegnącej przez powiat tarnowski i około 5 kilometrowego przez powiat jasielski. Wcześniej oczywiście te drogi będą musiały zostać zmodernizowane, aby spełniały parametry drogi wojewódzkiej. Zwróciliśmy się z prośbą, aby w krajowej strategii rozwoju regionalnego dołączyć do obszarów o charakterze stałego wykluczenia kilka powiatów z województwa małopolskiego, które w tym programie nie zostały ujęte – powiedział marszałek Witold Kozłowski.
Marszałek Podkarpacie Władysław Ortyl zwrócił uwagę, że Tarnów jest miastem, który łączy oba województwa, bo choćby jest tutaj serce wspólnej diecezji dla części powiatów z Małopolski i Podkarpacia.
- Łączy nas o wiele więcej. Mamy wspólny szlak architektury drewnianej, mamy wiele wspólnych interesów w zakresie turystyki. Bardzo się cieszę, że rozmawialiśmy o strategii podkarpackiej, na rzecz której lobbujemy w Brukseli. Rozmawialiśmy o małej retencji, w której Małopolska ma dobre doświadczenia. My też chcielibyśmy budować takie zbiorniki, chroniące przed powodziami i zdobywać na nie środki unijne w przyszłej perspektywie - dodał marszałek Władysław Ortyl.
Mocnym akcentem spotkania w Tarnowie była kwestia budowy nowego łącznika autostrady A4 do drogi krajowej 94 w okolicach Pilzna – która także stanie się ważnym kierunkiem współpracy. Nowy węzeł na autostradzie znacznie skróci i ułatwi komunikację w kierunku Pilzna i Bieszczadów oraz w kierunku takich miast, jak Jasło, Krosno, Sanok, a także zmierzających do przejścia granicznego ze Słowacją w Barwinku. Obecnie samochody jadące z zachodniej części Polski muszą zjeżdżać z autostrady w Tarnowie i kontynuować jazdę do Pilzna drogą krajową.
Samorządy obu województw będą działały na rzecz modernizacji drogi krajowej nr 28 czyli tzw. trasy karpackiej, co byłoby dodatkowym impulsem dla rozwoju gospodarczego regionów. Małopolska zobowiązała się do wspierania sąsiadów z Podkarpacia w staraniach o budowę zjazdu z autostrady w Pilźnie. Rozmowy toczyły się również wokół wznowienia współpracy czterech miast położonych w bliskim sąsiedztwie wspólnej granicy – Tarnowa, Mielca, Dąbrowy Tarnowskiej i Dębicy, a także powielenia tej inicjatywy dla Nowego Sącza, Jasła, Krosna i Limanowej, czyli miast karpackich położonych wzdłuż drogi krajowej nr 28.
Na wspólnym zarządzie rozważano także propozycje zmian do Rocznego Rozkładu Jazdy Pociągów, zgłaszane przez lokalne społeczności, na linii nr 91 (odcinek Tarnów-Dębica) oraz na linii nr 108 (odcinek Gorlice – Jasło).
Kolejne spotkania poświęcone będą współpracy międzynarodowej (oba samorządy mają m.in. wspólnie wesprzeć budowę Domu Polskiego we Lwowie), inicjowaniu współpracy miast z Małopolski z miastami z Podkarpacia, a także wielu innym przedsięwzięciom na rzecz wzmocnienia spójności i podniesienia atrakcyjności obu regionów.
inf. UMWM, UMWP, foto: UMWM