- Mamy 2025 rok i nadal nie mamy prawomocnego orzeczenia sądu. Jeżeli burmistrz byłby winny, to już dawno miałby wyrok skazujący - mówi o Romanie Ptaku jego były zastępca. Z Michałem Hebdą, burmistrzem Niepołomic rozmawiamy o problemach gminy, która niezwykle szybko się rozwija, przyszłości Puszczy Niepołomice i kontrowersjach wokół Strefy Czystego Transportu.
Michał Hebda jest burmistrzem od roku, ale jest samorządowcem z ponad 10-letnim stażem. W 2014 roku został najmłodszym radnym Rady Miejskiej w Niepołomicach. W 2024 do startu na burmistrza przekonał go poprzedni włodarz - Roman Ptak, który teraz jest starostą Powiatu Wielickiego.
Jak to się stało, że w ogóle zdecydował się na w pracę w samorządzie? Czy nie obawiał się ryzyka, że za złe decyzje może mieć problemy z prawem, co było doświadczeniem jego poprzednika?
- Mamy 2025 rok i nadal nie mamy prawomocnego orzeczenia sądu. Jeżeli burmistrz byłby winny, to już dawno miałby wyrok skazujący. A jak na razie wyrok, który otrzymał jest nieprawomocny, więc zgodnie z polskim prawem jest osobą niewinną, ponieważ w Polsce obowiązuje domniemanie niewinności - mówi o Romanie Ptaku jego były zastępca. - Cały czas będę utrzymywał tę wersję, bo się z nią po prostu zgadzam. Nie uważam, że ten czyn, którego się dopuścił, był zakazany prawem - mówi Hebda.
- Zobacz też:

Nowego burmistrza Niepołomic pytamy o kulisy jego decyzji o kandydowaniu, współpracę z konkurentami, którzy zdobyli mandaty radnych, problemy finansowe samorządów, wywołane wprowadzeniem Polskiego Ładu i dwukadencyjność.
Rozmawiamy problemach gminy, która niezwykle szybko się rozwija. W samych Niepołomicach i wokół nich powstają nowe osiedla deweloperskie. Gmina jednak wymaga teraz od inwestorów, aby zapewnili przy nich niezbędną infrastrukturę. - Problemem nie są nowi mieszkańcy, którzy kupują sobie domy jednorodzinne czy w zabudowie rozproszonej. Problemem są duże inwestycje deweloperskie. Ja nie jestem ulubieńcem deweloperów w Niepołomicach. Z kilkoma z nich jestem aktualnie w sporze sądowym - mówi Michał Hebda. - Jeżeli inwestor chce wybudować osiedle, na przykład w zabudowie szeregowej w Niepołomicach, my wymagamy od niego, aby w ramach tej inwestycji zainwestował też w infrastrukturę drogową - dodaje.
- Zobacz też:

Pytamy o przyszłość Puszczy Niepołomice, która zakończyła swoją przygodę z Ekstraklasą. Co czeka teraz miejski klub? Jak pogodzić oczekiwania kibiców i mieszkańców, dla których ważniejsza od ligowych rozgrywek jest budowa szkoły? Prosimy też o ocenę nowego projektu Strefy Czystego Transportu w Krakowie, który nierówno traktuje mieszkańców metropolii.