piątek, 24 stycznia 2020 10:54

Operator naliczał dodatkową opłatę za oglądanie filmów i czy słuchanie radia on-line. Jest kara

Autor Tomasz Stępień
Operator naliczał dodatkową opłatę za oglądanie filmów i czy słuchanie radia on-line. Jest kara

Ponad 50 mln zł – tyle wyniosła kara nałożona przez prezesa UOKiK na Polkomtel, operatora sieci telefonii komórkowej Plus. Dlaczego? Konsumenci, którzy mieli wykupiony dostęp do internetu, musieli dodatkowo płacić za oglądanie treści multimedialnych czy słuchanie radia on-line, a dodatkowe opłaty nie były wyjaśnione na fakturze.

Jeszcze w 2018 roku do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wpłynęło zawiadomienie od konsumenta na to, że Polkomtel dolicza mu opłaty za video streaming, mimo że miał wykupiony pakiet internetowy.

- W toku postępowania potwierdziliśmy, że abonenci nie mogli w pełni korzystać z pakietu, ponieważ ponosili nieuzasadnione opłaty. Wiele osób zawierając umowę było przekonanych, że będą mogli korzystać z wykupionej transmisji danych

– mówi Marek Niechciał, prezes UOKiK.

Jak wiadomo, pakiet internetowy jest mierzony wielkością zużycia danych (np. 5 GB, 20 GB, oferta bez limitu), a liczba i typ stron, które możemy przeglądać, jest nieograniczona. W jego ramach konsument powinien móc korzystać ze wszystkich rodzajów transmisji danych bez dodatkowych opłat. Tymczasem w Plusie było inaczej – ci, którzy musieli oglądać na telefonie filmy lub słuchać radia internetoweo, musieli płacić podwójnie. Dotyczyło to ofert: Bezpieczny internet, Nielimitowany internet oraz Pakiet non stop. Urząd ustalił, że konsumenci nie mogli z nich w pełni korzystać, ponieważ Polkomtel od 2013 r. pobierał dodatkowe opłaty za tzw. video streaming, czyli słuchanie radia on-line, oglądanie filmów w internecie lub treści video. Było to 40 groszy za minutę transmisji. Zdaniem urzędu, abonenci powinni mieć dostęp do wszystkich portali w ramach posiadanego pakietu. Wynika to z zasady tzw. otwartego internetu – każdy konsument powinien móc korzystać ze wszystkich jego zasobów na równych i niedyskryminacyjnych warunkach. Gdyby wiedział, że nie będzie to możliwe, to mógłby nie zdecydować się na ofertę Polkomtelu. Prezes UOKiK nakazał zaprzestać stosowania tej praktyki.

Dodatkowe opłaty nie były wyszczególnione na fakturze – widniały w pozycji: Połączenia i SMS-y wykonane w kraju. Takie działanie wprowadzało konsumentów w błąd, ponieważ dopiero, gdy ktoś przeanalizował biling, orientował się, że musi zapłacić za usługi multimedialne. Praktyka ta była stosowana od 2013 r. do 2017 r. i została zaniechana.

Prezes UOKiK stwierdził, że Polkomtel naruszył zbiorowe interesy konsumentów i nałożył karę ponad 50 mln zł (50 634 687 zł). Spółka musi też opublikować na swojej stronie internetowej oraz w swoich mediach społecznościowych oświadczenie wraz z linkiem do rozstrzygnięcia urzędu. Decyzja nie jest prawomocna, operator może się od niej odwołać do sądu. Każdy konsument może powołać się na decyzję UOKiK i złożyć reklamację, domagając się zwrotu opłat.

Finanse i Gospodarka

Finanse i Gospodarka - najnowsze informacje

Rozrywka