„Świat Akwilonu” to jedno z największych komiksowych uniwersów fantasy, na które obecnie składa się sześć serii: „Elfy”, „Krasnoludy”, „Orki i gobliny”, „Magowie”, „Wojny Arranii” oraz „Ziemie Ogona”.
Pięć pierwszych rozgrywa się na Ziemiach Arrana, a ostatnia na Ziemiach Ogona. W chwili obecnej wszystkie cykle liczą łącznie ponad dziewięćdziesiąt albumów. „Świat Akwilonu” wymyślili dwaj francuscy scenarzyści specjalizujący się w opowieściach mitycznych, baśniowych i fantastycznych: Jean-Luc Istin i Nicolas Jarry, którzy do współpracy zaprosili kilku innych scenarzystów oraz wielu doświadczonych rysowników.
Akwilon to planeta narodzona miliardy lat temu. To świat mitów i magii pokryty oceanami, stworzony przez tytana Akwilona. Istnieje mnóstwo wersji opowieści o początkach całego Akwilonu. Najprawdopodobniej tytan uformował ten świat, po czym poszczególne kontynenty oddał we władanie swoim dwóm synom i córce: Arranowi, Ogonowi i Ynumie. Aby ich uhonorować, najstarsze rasy nazwały te terytoria imionami tych bóstw. Początkowo Akwilonem rządziły smoki. Później narodziły się nieśmiertelne elfy, a także krasnoludy, orki i gobliny i inne rasy. Część z nich stworzyła wspaniałe cywilizacje, inne do dziś pozostają dzikie, a jeszcze inne wyginęły. Ludzie pojawili się dużo później i potrzebowali pomocy starszych ras, żeby wydobyć się z otchłani barbarzyństwa.
Arranię zamieszkują różne rasy, które są bohaterami poszczególnych serii w ramach uniwersum „Świat Akwilonu”. Pierwszą z nich są elfy. To istoty nieśmiertelne, inteligentne, przepełnione magią. Ich przodkowie pojawili się w trakcie pierwszej epoki istnienia świata – Ery Smoków – i stworzyły pierwszą cywilizację. Obecnie Akwilon zamieszkują Białe Elfy, Niebieskie Elfy, Leśne Elfy, Czarne Elfy i półelfy.
Kolejną rasą zamieszkującą Arranię są krasnoludy. To istoty zdolne zarówno do najlepszych, jak i najgorszych czynów. Same siebie określają synami boga Yjdada. Krasnoludy to niezwykli rzemieślnicy, architekci, kupcy i doświadczeni wojownicy. Największe budowle współczesnego świata są ich dziełem. Synowie Yjdada są równie solidni, co głupio zawzięci i uparci, gdyż to rasa pełna sprzeczności. Krasnoludy są rządzone przez ponadpaństwowe bractwa, przynależność do których dziedziczy się po przodkach. Najważniejsze z nich to Bractwo Kuźni, Bractwo Tarczy, Bractwo Świątyni, Bractwo Monety i Bractwo Wykluczonych.
Akwilon zamieszkują również rasy orków, goblinów i magów, którym poświęcone są osobne serie. Ważną rasą w Akwilonie są także ludzie, którzy pod względem liczebności i wielkości zajmowanych obszarów dominują w Arranii i pojawiają się w prawie wszystkich seriach ze świata Akwilonu.
Świat Akwilonu. Elfy. Kryształ Niebieskich Elfów. Tom 1
„Elfy” to początek pierwszej z pięciu bestsellerowych na rynku francuskim serii, które rozgrywają się w Akwilonie – jednym z największych komiksowych uniwersów fantasy. Pozostałe cykle to „Krasnoludy”, „Orki i gobliny” i „Magowie” – wszystkie dziejące się tak jak „Elfy” w krainie Arranii, oraz „Ziemie Ogona” – najnowsza z serii, a zarazem pierwsza rozgrywająca się w drugiej krainie, Ogonii. W chwili obecnej cykle ze świata Akwilonu liczą łącznie już ponad osiemdziesiąt albumów!
W tomie pierwszym na odległej wyspie dochodzi do rzezi elfów. Kto i po co dopuścił się tak strasznego czynu na pokojowo nastawionych istotach? Elfka Lanawyna i jej przyjaciel, człowiek Turin, rozpoczynają śledztwo. Szybko się orientują, że chodzi o szeroko zakrojony spisek, który może zagrozić pokojowi i doprowadzić do powrotu mrocznych mocy. Czy bohaterowie zdołają zapobiec wojnie, a jednocześnie ocalić własne życie?
Świat Akwilonu. Krasnoludy. Redwin z Bractwa Kuźni. Tom 1
„Krasnoludy” to kolejna z bestsellerowych na rynku francuskim serii, która rozgrywa się w Akwilonie – jednym z największych komiksowych uniwersów fantasy. Akcja tej opowieści, podobnie jak fabuły cykli „Elfy”, „Orki i gobliny” i „Magowie”, jest umieszczona w krainie Arranii, natomiast akcja najnowszej z serii, zatytułowanej „Ziemie Ogona” – w krainie Ogonii. W chwili obecnej cykle ze świata Akwilonu liczą łącznie ponad osiemdziesiąt albumów!
Tom pierwszy opowiada o Redwinie, niepokonanym w dziesiątkach pojedynków największym z krasnoludzkich wojowników. Teraz czeka go walka, która zdecyduje o przyszłości krain napadniętych przez hordy ożywionych trupów. Redwin wspomina swoją trudną i pełną goryczy drogę na szczyt sławy. Ma już dość przelewania krwi, czy znajdzie więc siłę na stawienie czoła przerażającemu wrogowi?
O Autorach
Jean-Luc Istin
Francuski scenarzysta i rysownik specjalizujący się w fantasy, przede wszystkim korzystającej z wątków mitycznych i legendarnych. Całe jego życie jest związane z Bretanią: urodził się w 1970 roku w Pontivy w południowobretońskim departamencie Morbihan, a mieszka w północnobretońskim departamencie Côtes-d’Armor. Także jego zainteresowania związane są z historią, kulturą i dawnymi wierzeniami bretońskimi, czego wyraz daje w dużej części swojej twórczości komiksowej.
W 1999 roku zaczął pracę jako scenarzysta i redaktor w wydawnictwie Nucléa, w którym opublikował serię Aleph (rys. Dim. D) i rozpoczął druk cyklu „Merlin” (rys. Eric Lambert). Później przeszedł do wydawnictwa Soleil, gdzie kontynuuował „Merlina”, napisał „Le seigneur d’Ombre” (rys. Dim. D), a także narysował opowieść „Les brumes d’Asceltis” do scenariusza Nicolasa Jarry’ego. Bazując na swojej wiedzy o Bretanii, wpadł na pomysł uruchomienia kolekcji komiksów opartych na baśniach i legendach bretońskich, „Les contes du Korrigan”, którą współtworzył jako scenarzysta i rysownik. Po sukcesie komercyjnym tego pomysłu przekonał właściciela Soleil do nowej kolekcji nazwanej Celtic, w której różni autorzy publikują historie związane z Celtami. Do tej linii wydawniczej należą cenione przez czytelników serie wspólnie napisane i zilustrowane przez liczne zespoły autorskie: „Breizh – Historie de la Bretagne” czy „Les contes de Brocéliande”.
Obecnie Istin jest kierownikiem różnych kolekcji w wydawnictwie Soleil oraz scenarzystą niektórych należących do nich serii: linii Soleil Celtic (cykle „Le sang du dragon”, „Les contes de l’Ankou”, „Les druides", „Le grimoire de féerie”, „Merlin – la quęte de l’epée”, „Ys la légende”, „Lancelot”), kolekcji Anticipation (cykl „Nirvana"), linii Soleil Ésotérique (cykle „Le cinquičme évangile” i „Templier”) i innych.
W 2013 roku wraz z Nicolasem Jarrym wymyślił dla Soleil uniwersum Akwilonu, które rozpoczęli serią „Elfy”, a potem uzupełnili cyklami „Krasnoludy”, „Orki i gobliny”, „Magowie” i „Wojny Arranii”. Do tych rozgrywających się na Ziemiach Arrana opowieści w 2020 roku dołączyli kolejną serię, tym razem rozgrywającą się w innej części Akwilonu – na Ziemiach Ogona. Dzisiaj uniwersum rozrosło się do ponad osiemdziesięciu albumów, nad którymi pracuje cały sztab scenarzystów i rysowników.
Nicolás Jarry
Francuski pisarz i scenarzysta poruszający się po różnych obszarach fantastyki, przede wszystkim fantasy. Urodził się w 1976 roku w Rosny-sous-Bois w regionie Île-de-France, a mieszka w ukochanym od dzieciństwa miejscu Francji – akwitańskim departamencie Dordogne. Karierę rozpoczął od powieści fantastycznych, ale po pewnym czasie skoncentrował się na komiksach. Punktem zwrotnym było spotkanie z Jeanem-Lukiem Istinem na jednym z Festiwali Filmu Fantastycznego. Ten redaktor i twórca namówił Jarry’ego do pisania scenariuszy opowieści graficznych. Niedługo potem powstał jego pierwszy skrypt do serii „Les brumes d’Asceltis” dla wydawnictwa Soleil. Później ukazały się „Maxime Murène” w oficynie Delcourt oraz „Les contes de Brocéliande” i „La Rose et la Croix” w Soleil. W 2006 roku stworzył dla kolekcji Soleil Levant album „Tokyo Ghost” (rys. Djief), a dla kolekcji Soleil Celtic opowieść „Les chemins d’Avalon”(rys. Achile). W 2007 roku współtworzył z Istinem scenariusz „Les exilés d’Asceltis” i napisał znany również w Polsce cykl „Zmierzch bogów”. W 2010 roku zaczął nowe projekty, w tym „Les princes d’Ambre” i „Durandal". W 2017 roku pracował nad kolejną historią do kolekcji Soleil Celtic: „Breizh – Historie de la Bretagne”. Nie sposób wymienić wszystkich dzieł Jarry’ego – do chwili obecnej współuczestniczył w powstaniu ponad czterdziestu serii komiksowych!
W 2013 roku wraz z Istinem wymyślił dla Soleil uniwersum Akwilonu. Od tej pory Jarry pisze liczne scenariusze do kilku cykli rozgrywających się w tym ciągle rozrastającym się świecie komiksowym.
Fot. gł.: materiały prasowe, Wydawnictwo Egmont