piątek, 22 stycznia 2021 11:00

Tarnowskie autobusy miejskie ułatwią przesiadki. W jaki sposób?

Autor Aleksandra Tokarz
Tarnowskie autobusy miejskie ułatwią przesiadki. W jaki sposób?

Poprawienie komfortu korzystania z autobusów to główne założenie Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego, które uruchamia w swoich autobusach asystenta przesiadek. Sprawi on, iż możliwe będzie śledzenie lokalizacji autobusów w czasie rzeczywistym i przekazanie kierowcy autobusu stojącego na przystanku informacji, że inny autobus za chwilę nadjedzie na przystanek i powinien poczekać na przesiadających się pasażerów.

Autorem koncepcji oprogramowania dla autobusowych autokomputerów jest prezes MPK Jerzy Wiatr. - To jedyny taki system w Europie, a być może na świecie, stworzony dla zwiększenia komfortu pasażerów tarnowskich autobusów. Nikt z nas nie lubi widoku uciekającego autobusu, na który chcieliśmy się przesiąść, a ten system ma znacząco zminimalizować takie sytuacje  – podkreśla Jerzy Wiatr, prezes MPK w Tarnowie, współautor programu.

Jak to działa? Przez analizę rozkładów jazdy na wybranych węzłowych przystankach (tzw. punktach przesiadkowych) identyfikowane są kursy różnych linii, które odjeżdżają planowo o tej samej godzinie. To tworzy listę tzw. „zdarzeń przesiadkowych” - ta czynność jest wykonywana w odpowiedniej aplikacji dołączonej do centralnego systemu zarządzania komunikacją miejską w Centrum Nadzoru Ruchu.

Tarnów dołącza do akcji #otwieraMY. Trzy lokale zapowiadają otwarcie
Kolejne lokale dołączają do ogólnopolskiej akcji #otwieraMY. Przedsiębiorcy mają dość i zapowiadają otwarcie swoich biznesów, pomimo obowiązujących w kraju obostrzeń. Do akcji dołączyły właśnie trzy kluby z Tarnowa. Blue Velvet Club, Alfa Club i 2face Music Club to miejsca, które w najbliższą sobot…

W ramach wprowadzania systemu asystenta przesiadek zmodyfikowane zostało także oprogramowanie autokomputerów wszystkich autobusów, zarządzających punktualnością i ich systemami informacji pasażerskiej. Po wybraniu przystanków węzłowych (na tę chwilę 10) następuje automatyczny wybór tzw. zdarzeń przesiadkowych. Od tego momentu zaczyna się praca systemu.

Jak to wygląda w praktyce? Autobus A przyjeżdża na przystanek i jeżeli nie jest opóźniony wtedy system sprawdzi kiedy na ten przystanek przyjedzie powiązany z nim autobus B. Jeżeli autobus B ma przyjechać nie później niż 60 sekund od planowanego czasu przyjazdu, to na ekranie autokomputera autobusu A pojawia się komunikat, aby poczekać określony czas na autobus B. Jeżeli autobus A jest opóźniony lub oczekiwanie na autobus B powodowałoby zwiększenia opóźnienia taka wiadomość dla kierowcy nie pojawi się.

Uczył się przez telefon, bo rodziców nie było stać na komputer. Interweniował tarnowski dzielnicowy
Mimo, iż dzieci klas 1-3 uczą się już stacjonarnie, duża większość polskich uczniów wciąż zmuszona jest do nauki online. A ta nie zawsze jest tak łatwa, jak się wydaje. W Tarnowie 13-latek, z powodu braku dostępu do komputera, musiał uczyć się przez telefon. Wtedy do akcji wkroczył tarnowski dzielni…

Komunikat z asystenta, jaki otrzymuje kierowca jest sugestią, a nie nakazem. Powinien się on do niego zastosować, ale jeżeli uzna, że w danym czasie i miejscu ruch uliczny jest duży, a oczekiwanie na przesiadkę jest zbyt długie, co może powodować opóźnienia, może jechać dalej. - Być może zmienimy tę zasadę w przyszłości, gdy ocenimy działanie systemu w dłuższej perspektywie – mówi prezes Wiatr.

W Tarnowie jest obecnie 10 punktów przesiadkowych, na każdym jest kilku do kilkunastu zdarzeń przesiadkowych dziennie. Asystent przesiadek kosztował 30 tys. zł, nie było konieczności montażu jakichkolwiek fizycznych urządzeń.

inf./fot. UM Tarnów

Tarnów - najnowsze informacje